Ledningsgrupp klar för nya turismutbildningen

Turismen i Swedish Lapland har vuxit starkt de senaste tio åren. I höst startar den 1,5-åriga YH-utbildningen Arctic Hospitality Leader som genomförs i direkt samverkan med besöksnäringen i regionen. Nu är ledningsgruppen för utbildningen i Boden klar.

Den består bland annat av representanter från näringslivet och branschorganisationerna. I ledningsgruppen för Arctic Hospitality Leader sitter bland andra Britta Jonsson Lindvall, Treehotel, Lars Lindberg, Regionchef Företagarna Norrbotten, Rikard Westerberg, Swedish Lapland och Fredrik Broman, Arctic Getaways.
- Det finns ett engagemang, en stor bredd och en stor kompetens, säger Fredrik Broman.
- Vi är en bred skara. Allt från vdn på Elite Hotel Luleå till mig som har outdoor-koppling. Jag vill vara bredden åt ena hållet, det är jätteviktigt. Även när gäster kommer långt bortifrån till den svenska arktiska regionen så vill de uppleva det subarktiska och då vill jag tillföra det här med ute-perspektivet.

En av ledningsgruppens uppgifter är att säkra att utbildningen omfattar den kompetens och de kunskapsområden som motsvarar arbetsmarknadens behov. Här finns namn med erfarenhet av affärsmannaskap, ledarskap och entreprenörskap. Flera av personerna kommer att föreläsa under utbildningens gång och ledningsgruppen kommer att kunna vara mentorer för studenterna.
    - Jag anser att vi har en bred och oerhört kompetent ledningsgrupp som kommer att kunna bidra med väldigt mycket för att göra så att utbildningen håller toppklass, säger utbildningsledaren Lina Ekström Morin, Changemaker Educations.

De studerande kommer bland annat att få djupgående kunskap om kundens preferenser, förväntningar, behov, mål och beteende vid val av upplevelser och resmål. Hela utbildningen genomsyras av hållbarhet för människor, djur och natur. Den ger möjlighet att utvecklas och göra karriär i en bransch som inom kort är i stort behov av kompetens.
      - Det här är en pusselbit som har saknats eftersom besöksnäringen har utvecklats i linje att vi har fått fler små boendeanläggningar som håller väldigt hög värdskapsstandard. Den här utbildningen går hand i hand med det, den går i synk med utvecklingen av branschen.

Utbildningen ger även kunskaper om entreprenörskap och utveckling av verksamheten inom besöksnäringen. Dessutom kunskap om prissättning och paketering, samt att på ett ekonomiskt hållbart sätt utforma produkter och tjänster. Hela utbildningen genomförs i direkt samverkan med besöksnäringen i Swedish Lapland. I utbildningen ingår 20 veckor praktik, LIA (lärande i arbete).

För mer information:
        Lina Ekström Morin, utbildningsledare Changemaker Educations, 070-221 46 30

Ledningsgruppen för Arctic Hospitality Leader:
        Petter Nyberg, Visita (Restaurang CG)
        David Wellborg, Piteå Kommun
        Britta Jonsson Lindvall, Treehotel
        Rikard Westerberg, Swedish Lapland
        Fredrik Broman, Arctic Getaways
        Martin Spolander, Kukkokolaforsen Turist & Konferens
        Barbro Gustavsson, Quality Hotell Bodensia
        Rickard Mattsson, Företagarna Boden
        Lars Lindberg, Regionchef Företagarna Norrbotten
        Göran Widen, Brändögruppen
        Jenny Edfeldt, Elite Hotel Luleå
        Per Myrén, Changemaker Educations AB
        Jörgen Nordqvist, Boden Business Park

• boden business park

Om Bodens Business Park

Boden Business Park som anläggning är en unik, kreativ och levande mötesplats för företag och människor som vill utvecklas. Här finns utbildningar, företagshotell, mötesplatser, restaurang och hotell under ett och samma tak, i ett geografiskt tillgängligt läge. Här bygger vi framtidens innovationsarena där datacenter, blockchain, AI och spelutveckling möter film, musik, miljöteknik och andra branscher. Det är mitt i detta som innovation, entreprenörskap och framtid skapas.

Linda Hammarström