Omställningsstödet blev startskottet för skomakarskåp

Skomakaren Jonas Samuelsson sökte Bodens kommuns omställningsstöd.
Genom sitt nya jobb på Boden Business Park hittade han samarbetspartners – och nu har Boden fått tillbaka sin skomakare.
- Hade jag inte hamnat i den här kreativa miljön hade jag inte öppnat igen, säger han.

Det har gått två år sedan Jonas Samuelsson la sin verksamhet på is. Efter 13 år ensam som skomakare kände han att det var läge för en förändring.
- Dels började jag sakna kollegor och dels ville jag hitta ett nytt arbetssätt att styra arbetsmängden och flödet av kunder. Redan när jag pausade började jag fundera på att jag måste digitalisera det på något sätt.

Han ville jobba mer praktiskt och hitta en kombination med skomakeriet och fastighetsskötsel, som han ägnat sig åt tidigare. Under våren 2020 sökte han Bodens kommuns omställningsstöd för att jobba mer med fastigheter. Han använde stödet till att köpa timmar hos ett företag för att friska upp sina kunskaper.

Under sommaren 2020 började han jobba deltid som fastighetsskötare på Boden Business Park. Han bokade in ett möte med Thomas Fägerman, vd, och Emil Sandberg, näringslivsutvecklare, och berättade om sina planer på att digitalisera sitt skomakeri.
- Jag visste hur jag ville att det ska se ut. Här fanns både kompetens för hemsida, webbutik och att göra den här digitaliseringen.

Han kom i kontakt med Petter Samuelsson på webbyrån EZ Web och Kristoffer Bylund på KBD Teknik som var intresserade av att hjälpa honom framåt.
- Hade jag inte hamnat i den där kreativa miljön hade jag aldrig träffat mina samarbetspartners och då hade jag inte öppnat skomakeriet igen.

Nu finns 23 skåp på Boden Business Park där kunderna kan lämna och hämta det som behöver lagas. Bokningen sker via hemsidan.
- Kristoffer sköter programmeringen mellan hemsidan och skåpen. Du skickar en förfrågan och tilldelas ett skåp. EZ Web jobbar med det som syns på hemsidan, Kristoffer jobbar med det som är i bakgrunden för att det ska lira ihop. De kompletterar varandra väldigt bra.
- Jag gör det både för min egen skull och för kundernas skull. Det är coronasäkert, jag kan ha bra öppettider (7.00-17.30) och jag kan hjälpa så många som möjligt på min halvtidstjänst.

Kontakt:
Jonas Samuelsson, 070-3580521

• Teknologi, allmänt

• boden business park

Om Bodens Business Park

Boden Business Park som anläggning är en unik, kreativ och levande mötesplats för företag och människor som vill utvecklas. Här finns utbildningar, företagshotell, mötesplatser, restaurang och hotell under ett och samma tak, i ett geografiskt tillgängligt läge. Här bygger vi framtidens innovationsarena där datacenter, blockchain, AI och spelutveckling möter film, musik, miljöteknik och andra branscher. Det är mitt i detta som innovation, entreprenörskap och framtid skapas.

Linda Hammarström