Boden vill skapa framtidens elnät

Boden vill skapa framtidens elnät

Ett dynamiskt elsystem skulle kunna öka kapaciteten på nuvarande elkraftledningar.
Bodens Business Agency uppmanar Svenska kraftnät och andra berörda aktörer att realisera ett pilotprojekt i regionen som beräknas kunna öka effektutnyttjandet med 1500 megawatt (MW).

Boden Business Agency har drivit ett projekt som går ut på att utreda hur framtidens elnät kan se ut och om det går att utveckla det befintliga nätet för att öka transportkapaciteten.

Resultatet visar att det är möjligt att öka effektuttnyttjandet på befintliga kraftledningar med 1500 megawatt (MW) eftersom det finns en relativt stor kapacitet som inte nyttjas fullt ut, med undantag för några få timmar per år. Genom att implementera nya tekniska lösningar går det att göra elnätet mer dynamiskt.

Förstudien föreslår därför att en pilotinstallation genomförs i kustregionen i Norrbotten. Investeringen beräknas uppgå till 100 miljoner kronor, vilket motsvarar ungefär 1,2 procent av de 8,4 miljarder som Svenska kraftnät satsar på att bygga ut elnätet i regionen. Om piloten genomförs i Norrbotten kan det dynamiska elnätet vara i bruk 2025. Alltså i linje med den tidsplan som de gröna industrierna också har och före den stora nödvändiga utbyggnaden som beräknas stå färdig 2028.

– Här finns vissa knutpunkter för elproduktionen i norra Sverige och det är därför vår region också är så intressant ur ett etableringsperspektiv. Om kustregionen står värd för en pilot och vi visar att det är möjligt att öka kapaciteten här så kan det i förlängningen innebära att vi kan göra samma sak nationellt och internationellt, säger Nils Lindh, affärsutvecklare vid Boden Business Agency.

– Svenska Kraftnät kommunicerade faktiskt i går att ett pilotprojekt ska genomföras här i Norrbotten, vilket är otroligt positivt för regionens fortsatta utveckling och den samhällsomställning som pågår, säger Simon Strandberg, som jobbar på Stimo och är projektledare för Framtidens elnät.

Samarbetspartners i projektet Framtidens elnät är H2 Green Steel, Stimo, Mobilaris, Minddig, Exeri, MGB Energy Consulting.
Finansiärer är Sparbanken Nord och Region Norrbotten i samarbete med Tillväxtverket och Europeiska Unionen.

Kontakt:
Nils Lindh, Boden Business Agency:  070-740 13 36

Simon Strandberg, Stimo: 070-268 83 49

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.