Boden släpper en vinylskiva med 10 musikaliska vykort.

Boden släpper LP

I det välkomstpaket till nya Bodensare som Bodens kommun precis håller på att färdigställa, återfinns bl.a en nyproducerad vinylskiva med tio låtar av artister med Bodenanknytning.

Via en historisk samhällsomställning med bl.a H2 Green Steels satsning på produktion av grönt stål vägg i vägg med världens största anläggning förproduktion av vätgas väntas Boden växa, rejält. Boden behöver bli fler Bodensare och har under en längre tid jobbat strategisk med sin platsmarknadsföring för att skapa attraktion till den växande staden. Ett arbete som nu intensifierats då den gröna nyindustrialiseringeni Boden och regionen förväntas skapa många nya arbetstillfällen och tidigare befolkningsanalyser har snabbt uppgraderats. Samhällsomställningen är en komplex och omfattande process med många utmaningar och men också massor av möjligheter.

En förhållandevis enkel åtgärd i sammanhanget är det välkomstpaket som Bodens Kommun nu vill ge sina nya invånare. Det har förekommit olika lösningargenom åren men där man nu satsar på en rejäl låda full med olika erbjudanden, merchandise och nu även en LP-Skiva. Förutom själva pressningen av skivan är den närproducerad i Boden både vad beträffar inspelning och mixning.
Musiken kommer även att göras tillgänglig på Spotify innan februari månads slut.

”Kulturen är en viktig del av en plats identitet och är därför en given del i ett välkomstpaket.
Nu valde vi musik som är lite lättare att praktisk förpacka men också vinylformatet som kändes lite spännande och som är på väg tillbaka. Sen ärdet förstås nära nog omöjligt att komprimera Bodens omfattande musikliv till tio spår på en skiva men vi är nöjda med slutresultat, säger Jens Andersson, kommunikationschef i Bodens kommun.”

Medverkande artister: Blank, Crocodile Tears, ES18-Kören/Björknäsgymnasiet, Stefan Gunnarsson, Anders Isberg, Nathalie Lindroth, Therese Lundberg,Yaiya Siekas, Johannes Winroth och Sara Wohlin Zerpe.

Kontakt:
Jens Andersson, kommunikationschef, Bodens Kommun, 070-611 21 36