Inspelning av Sound of Boden med Johannes Vinroth. Foto: Mats Engfors / Fotographic

Nu finns Boden på Spotify

Fredag den 4 mars lanseras samlingsalbumet Sound of Boden på Spotify och Apple Music. Här samlas tio låtar av artister med koppling till Boden. Tillsammans bildar de ljudet av Boden.

Vinylskivan Sound of Boden skapades för att delas ut som en välkomstgåva till de som flyttar till Boden. Nu finns den även digitalt på plattformarna Spotify och Apple music, för att bodensare och de som (ännu) inte bor i Boden också ska få ta del av tonerna.

– Vi vill visa upp en smakbit av all den fantastiska musik som finns i Boden och ge nya och blivande bodensare en första bild av kulturstaden. Det känns roligt att förmedla ut musiken digitalt så att den når så många som möjligt. Nu kan fler få upp ögonen för all fantastisk musik som finns i Boden och de som redan vet om det kan tipsa andra, säger Linnéa Byberg, projektledare för inflyttning och attraktivitet.

Lyssna på Sound of Boden här: https://bfan.link/sound-of-boden

Medverkande artister är Blank, Crocodile Tears, ES18-Kören/Björknäsgymnasiet, Stefan Gunnarsson, Anders Isberg, Nathalie Lindroth, Therese Lundberg, Yaiya Siekas, Johannes Winroth och Sara Wohlin Zerpe.

Vissa av låtarna är specialskrivna för skivan medan andra finns utgivna sedan tidigare. Till de förstnämnda hör bland annat Therese Lundbergs låt Småstadens charm och Hem igen av Anders Isberg.

– Jag hoppas att man som Bodensare ska känna en stolthet över att det här är Boden, säger Linnéa Byberg.

Bakom Sound of Boden ligger kommunikationsenheten på Bodens kommun. Efter en inventering av det lokala musiklivet valdes musiker och låtar ut av musikprofilen Stefan Gunnarsson, kommunikationschefen Jens Andersson och Linnéa Byberg. Stora delar av materialet är inspelat, mixat och mastrat i Stefan Gunnarssons och Åke “Donken” Karlssons musikstudior i Boden.

– Det är en ynnest att få jobba med en sådan begåvning som Stefan Gunnarsson, som kan ha hela världen som arbetsfält men väljer att ha sin fasta punkt här. Han betyder mycket för Boden, säger Linnéa Byberg.

– Det som är lite roligt är att det här var första gången som Johannes Vinroth ens var in i en studio och spelade in över huvud taget, fortsätter hon.

Bodens kommun riktar ett stort tack till BD Pop som hjälpt till med den digitala lanseringen, det är även på deras label som skivan släpps digitalt.

– Det känns skönt att den kommer ut en fredag, nu vet folk vad de ska lyssna på ikväll, nu när På spåret är över och Jonna Löfgren inte syns i rutan längre. Så nu får alla göra den till en favorit på Spotify, säger Linnéa Byberg.

Sound of Boden kom till med syfte att höja attraktionskraften till platsen Boden. Kommunen har som mål att gå från dagens cirka 28 000 bodensare till 33 000 Bodensare år 2030 och det finns goda förutsättningar för att nå målet. Etableringen av ett stort fossilfritt stålverk på orten och dess kringeffekter väntas bidra med betydligt fler arbetstillfällen än så och behovet av inflyttning och kompetens är stort. Förhoppningen är att Sound of Boden, tillsammans med andra kommunikations- och attraktionsinsatser, ska skapa intresse för Boden och locka fler att flytta hit.

Vinylskivan ska delas ut till nya bodensare som en del av ett välkomstpaket. Utdelningen planeras starta framåt sommaren och alla som har flyttat till Boden 2022 ska få hämta ut ett paket. Här finns en rad Bodenprodukter, kommunens egen Stadshushonung, biljettkuponger till kultur- och fritidsaktiviteter och ett busskort.

Se filmen om skivan här: https://youtu.be/2c5eaGohzOY