Bodens kommun förbereder flyktingars ankomst

Bodens kommun genomför förberedande åtgärder vid behov och analyserar vilka konsekvenser situationen kan få för Sverige och Boden. På grund av det aktuella omvärldsläget och Rysslands invasion av Ukraina följer Bodens kommun, berörda myndigheter och andra aktörer situationen noga. Samverkan mellan myndigheter och kommuner i regionen sker kontinuerligt.

Socialförvaltningen har upplåtit lokaler vid evakueringsavdelningen, dagverksamheten samt i aulan vid korttidsboendet på Garnis. Den centrala krisledningsorganisationen förbereder nu för att öppna upp evakueringsplatser för flyktingar när Migrationsverket meddelar att de har ett akut behov av boendeplatser. Centrala krisledningsorganisationen har därmed också ansvaret för verksamheterna i lokalerna.

Påverkan på Region Norrbotten

På grund av det ökande antalet människor som kommer till Boden kommer även Region Norrbotten påverkas. Med det i åtanke har beslut tagits att före detta hälsocentralen vid Erikslunden skall erbjudas till Region Norrbotten. Det kommer vara en tillfällig lösning under deras uppbyggnad av en ny hälsocentral i Boden.

Bodens kommun hyr lokalen där hälsocentralen låg. De konsekvenserna som blir är en fördröjning av öppnandet av demensplatser vid Erikslund motsvarande omkring ett och halvt år. Det här bör ställas mot det stora behov som väntas komma utifrån situationen i Ukraina. Under aktuell period har Socialförvaltningen tillgång till motsvarande 20 demensplatser vid Ågården i centrala Boden.

Beatrice Öman

Ordförande, Socialnämnden Bodens kommun 0921-62 699