Två pumpstationer och sju kilometer vattenledningar kommer byggas från Lule älv till Boden Industrial Park. Bilden är från ett annat tillfälle, Foto: Mats Engfors / Fotographic

De får uppdraget att säkerställa processvatten till H2 Green Steel

På måndagens möte i kommunstyrelsens arbetsutskott (KSAU) togs viktigt beslut för att möjliggöra H2 Green Steels fortsatta etablering på Boden Industrial Park (BIP).

Beslutet innebär att företaget Solör Bioenergi AB tilldelas koncessionen och därmed uppdraget att bygga processvattenledningar till Boden Industrial Park. Företaget har sedan tidigare erfarenhet av större infrastrukturprojekt och kommer i sin tur att samverka med en huvudentreprenör för att realisera projektet.

Processvattnet är nödvändigt för H2 Green Steels verksamhet. Bodens kommun har beviljats tillstånd att pumpa 2 000 liter vatten i sekunden från Lule älv och Solör Bioenergi kommer nu att bygga infrastrukturen som gör det möjligt att transportera processvattnet från älven till Boden Industrial Park. En sträcka på sju kilometer.

Nästa steg i processen blir bildandet av att ett gemensamt bolag där Bodens kommun kommer att äga 9% och Solör Bioenergi resterande 91% av aktiekapitalet. En konstruktion som erbjuder Bodens kommun inflytande och även kan säkerställa bolagets fortsatta ägande.

Solör Bioenergi är en ledande aktör inom förnybar energi i Norden och Sveriges största privata aktör inom VA, med fokus på innovativa lösningar för en hållbar framtid. Företaget bidrar aktivt till den gröna omställningen genom investeringar, samarbeten och långsiktiga visioner.

Beslutet innebär en mycket begränsad risk för skattebetalarna i Boden vilket känns jättebra. Det visar också attraktiviteten i vår region som gör att företag som Solör Bioenergi ser värdet i att göra långsiktiga investeringar här. För oss är det också ett bevis att upplägget med OPS-upphandling håller och att det till och med kan innebära en riktigt bra lösning för en kommun som Boden, säger Mats Berg, näringslivschef i Bodens kommun.

– Återigen har vi fått till en bra lösning kopplat till kritiskt infrastruktur där vi som kommun hittar vägar fram. Vi har helt enkelt hittat ett bra sätt för att landa komplexa processer. Den här lösningen visar också på en inneboende attraktionskraft i vår pågående samhällsomställning där en ny stark aktör ser Boden som en viktig del av den pågående nyindustrialseringen säger Claes Nordmark, kommunalråd i Boden.

– Vi ser fram emot att tillsammans med Bodens kommun bygga och under lång tid leverera en sådan vital funktion som processvattnet till H2 Green Steel. Verksamheten som vi kommer bygga upp i Boden linjerar med vår strategi att vara en aktiv del i att göra skandinaviska industrier mer hållbara. Den här gången är det vattentjänster, nästa gång är det energitjänster, säger Hans Viken, sälj- och marknadschef för Solör Bioenergi

Kontakt /

Mats Berg, näringslivschef, 070-675 77 80

Claes Nordmark, kommunalråd, 070-234 24 27

Hans Viken, sälj- och marknadschef för Solör Bioenergi, 073-087 76 29

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.