Företagsklimatet i Boden fortsatt starkt

Företagsklimatet i Boden fortsatt starkt

I Svenskt Näringslivs årliga omdöme av det sammanfattade företagsklimatet i landets kommuner bibehåller Bodens kommun sin tätposition i länet. Detta trots en accelererande samhällsomställning med påföljande utmaningar.

Det är genom näringslivets egen nationella intresseorganisation, via en enkät till företagarna, som bilden av Boden som en bra kommun för företagande förstärks ytterligare. Bodens kommun har under flera år strategiskt verkat för att långsiktigt stärka och utveckla samarbetet med Bodens entreprenörer och det lokala näringslivet. Det har också gett ett starkt resultat och Boden ligger fortfarande i täten (plats 49 nationellt) av Norrbottens 14 kommuner.

Svenskt Näringsliv mäter varje år drygt 30 000 företags upplevelser av att driva företag i sina kommuner. Svaren från enkäten ger en bild av hur företagsklimatet uppfattas av företagen. Svaren räknas sedan samman med fem statistikfaktorer till en ranking som gör det möjligt att jämföra Sveriges 290 kommuner.

”Vi befinner oss nu en bit in i Bodens största samhällsomställning på över 100 år, vilket innebär ett ökat tryck på hela kommunens organisation. Att vi ändå fortsätter upprätthålla en så hög servicenivå i vårt fortlöpande arbete kopplat till vårt lokala näringsliv känns både tryggt och väldigt viktigt. Och vi kan och vi ska alltid bli ännu bättre så arbetet med företagsklimatet fortsätter med full kraft", säger Claes Nordmark, kommunalråd.

”Vi ser en liten dipp i rankingen nationellt, vilket inte är helt oväntat med tanke på den ökande komplexiteten i de processer vi hanterar dagligdags. Det kräver hårt arbete såväl som resurser. Vi har en bra dialog med vårt lokala näringsliv och skruvar hela tiden på saker att förbättra och optimera, då ett attraktivt och välfungerande företagsklimat är en hörnsten i vår pågående tillväxtresa", säger Mats Berg, näringslivschef.

Foto: Bodens kommun/KOMM

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.