Företagsfrukost i Verkstaden på Boden Business Park. Foto: Bodens kommun/KOMM

Fortsatt starkast företagsklimat i Boden

Bodens kommun behåller tätpositionen i Norrbotten som den kommunen med det bästa företagsklimatet. För fjärde året i följd toppar man i länet Svenskt näringsliv återkommande enkät.

Svenskt näringslivs årliga enkätundersökning stärker bilden av Boden som kommunen där dialogen och arbetet med och för det lokala näringslivet tycks fungera bäst. I år närmast följda av Arvidsjaur och Älvsbyn.

Syftet med enkätundersökningen är att låta företagare i var och en av Sveriges 290 kommuner ge sin bild av hur de tycker företagsklimatet i den egna kommunen är. Resultatet används som diskussionsunderlag i kontakt med lokala politiker och tjänstemän. Många kommuner använder också resultaten från undersökningen för att se hur den egna verksamheten kan förändras för att bättre passa företagarnas önskemål.

– Vi fortsätter ett framgångsrik arbete där vi lyckas stärka vår position i länet vilket känns väldigt bra. Det är många medarbetare som gör ett förtjänstfullt arbete, framför allt med tanke på den gröna samhällsomställningen som gör vår omvärld snabbföränderlig med nya aktörer som nu ser Boden som en möjlig etableringsort, säger Claes Nordmark, kommunalråd.

– Att upprätthålla en tät dialog och en fortsatt hög servicenivå med vårt lokala näringsliv är en kritisk framgångsfaktor för vår fortsatta tillväxt. Har vi ett välfungerande lokalt näringsliv nära kommer nya etableringar och tillväxtfrågor förhoppningsvis bli enklare att hantera. Men vi strävar hela tiden efter att förbättra oss och jobba smartare nu när trycket märkbart intensifieras, säger Mats berg, näringslivschef.

På hösten presenterar Svenskt Näringsliv en nationell ranking av det lokala företagsklimatet, som bygger på resultatet i enkätundersökningen under våren. Syftet med rankingen är att visa var företagen just nu upplever att det lokala företagsklimatet är bäst. Förra året landade Bodens kommun på plats 49:e plats av Sveriges 290 kommuner.

Kontakt /

Claes Nordmark, kommunalråd, 070-234 24 27

Mats Berg, näringslivschef, 070-675 77 80

Boden är en växande kommun och till 2030 ska vi bli 33 000 invånare. Vi har ett rikt och frodigt företagsklimat och många bolag vill etablera sig här – vi är mitt inne i en grön industri- och samhällsomställning. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.