Vy över gågatan och centrala Boden

Landets tionde bästa företagsklimat finns i Boden

Bodens kommun landar återigen på topp 10-listan över kommuner med bäst företagsklimat. Det här visar resultatet av Sveriges Kommuner och Landstings, SKL:s, årliga kvalitetsundersökning Insikt för 2018.

Boden landar på en tiondeplats i landet av de 184 kommuner som deltagit i undersökningen. Det är den bästa placeringen av de kommuner i Norrbotten som deltagit.

– För att hela Boden ska fortsätta växa och är våra företagare och entreprenörer en helt avgörande framgångsfaktor. Ett gott företagsklimat och vad det för med sig bidrar oerhört mycket till Bodens attraktionskraft, både som en plats för företagare men också plats att bo och leva på. Det känns verkligen som vi är på rätt väg, säger Claes Nordmark (S), kommunalråd.

I sin kommentar till undersökningen skriver SKL att Boden tillsammans med Torsby, Lekeberg och Sunne förtjänar att uppmärksammas då vi placerat oss bland de 30 bästa kommunerna i så gott som alla undersökninger vi deltagit i.

– Vi har alltid varit angelägna om ha en väldigt lyhörd och öppen dialog med våra företagare, det ska vara lätt att driva företag i Boden. Vi på kommunen ska på bästa möjliga sätt skapa ett positivt klimat där allt känns möjligt, det ska inte sitta fast. Det känns som vi varit lyckosamma i den strategin och det roliga är att det också verkar fungera på globala företag som väljer Boden som etableringsort. 2018 var ett bra år och 2019 känns väldigt spännande säger Mats Berg, kommun- och näringslivschef.

Se resultaten av undersökningen på SKL:s hemsida här.

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30 000 invånare. 2018 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun är ortens största arbetsgivare med cirka 3000 anställda. I Boden har vi nära till allt som är viktigt och lite till. Det är det vi kallar #närhetsliv.