Årets comeback: Karin Alfredsson tillbaka med ny roman 1 september!

Årets comeback: Karin Alfredsson tillbaka med ny roman 1 september!

Karin Alfredsson är en av Sveriges mest etablerade journalister och författare, med över tiotalet böcker i bagaget och erfarenhet från några av landets tyngsta medieredaktioner. Efter tre år som regionansvarig chef för den internationella biståndsorganisationen WeEffect i södra Afrika är hon nu tillbaka med en ny roman - Skrik tyst så inte grannarna hör.

En skönlitterär roman kan vara det effektivaste sättet att väcka känslor om ett laddat ämne - som mäns våld mot kvinnor.

– Jag vill berätta sanna och viktiga historier. Människor som aldrig frivilligt skulle läsa faktaartiklar om mäns våld mot kvinnor, eller mödradödlighet i Afrika kan svälja massor av information i den skönlitterära formen, säger Karin Alfredsson.

För kontakt med författaren, recensionsex: bjorn@bokfabriken.se

Under sina tre år som regionchef med ansvar för 60 anställda i Zambia och tre andra länder i södra Afrika, kom författaren dagligen i kontakt med en verklighet långt ifrån den svenska vardagen. Samtidigt finns så klart många likheter, på gott och ont.

– Den svenske man som misshandlar sin kvinna får inget stöd från sin omgivning, och hon har goda chanser att bli trodd. En zambisk man upplever ofta att han har rätt att slå sin fru och sina barn, och kvinnan har mycket svårt att bryta upp, både av ekonomiska och traditionella skäl. Ändå är det det svenska kvinnan som skäms för våldet, som döljer våldet.

Hemma i Sverige igen har författaren många uppslag för nya böcker, den första på sex år kommer i september 2017:

– Det känns roligt att vara tillbaka med en ny bok, jag har många nya historier att berätta, det här är bara den första, säger Karin Alfredsson.

Om författaren
Karin Alfredsson har varit verksam som journalist och författare i cirka 40 år. 2006 kom hennes bok 80 grader från Varmvattnet som fick Svenska deckarakademins debutantpris. Under sin karriär har Alfredsson bland annat arbetat som redaktör på SVT:s Aktuellt och programledare på Kalla Fakta. Under 2012-2015 var hon regionansvarig chef för den internationella biståndsorganisationen WeEffect i södra Afrika. Idag arbetar hon som frilansjournalist, författare och är en flitigt anlitad moderator och politisk utfrågare.

Om boken
Allt kommer att ordna sig. Roger är omtänksam och uppvaktande och har vigt sitt liv åt att hjälpa afrikanska kvinnor ur fattigdom. Han ser på Ellinor med en blick som säger att han vill ha henne, att hon är hans. Du kanske ska flytta med till Afrika? Rogers erbjudande blir lösningen på den ekonomiska knipa som Ellinor hamnat i.
Efter ett liv i fattigdom i Lusakas slumområden får änkan Loveness ett liknande erbjudande. Siame är välklädd, snäll mot barnen och har en tjänstebostad hos svenska ambassadens biståndsråd. Allt kommer att ordna sig.

Röster om författarskapet
– Det är få förunnat att kunna skriva bra och levande om det de verkligen är rasande på, men Karin Alfredsson kan.
Lotta Olsson, DN.

– Förenar spänning och patos på ett alldeles förträffligt sätt.
Katarina Wennstam, författare.

– Jag älskar när författare verkligen vill något. Om det kombineras med en bra berättelse, alltså. Det klarar Karin Alfredsson galant.
Cecilia Gustavsson, Aftonbladet.

– Ingen svensk författare och journalist har som Karin Alfredsson under hela sitt liv skrivit om kvinnors liv i världen, alltid skarp, alltid påläst, initierad. Spännande är det. Och det värsta är att allt är sant.
Kerstin Weigl, journalist och författare.

Titel: Skrik tyst så inte grannarna hör | Författare: Karin Alfredsson | Omslag: Susanne Sporrong | ISBN: 9789176294840 | Format: Inbunden | Utgivningsdag: 170901

Bokfabriken AB, Nordenskiöldsgatan 19 A, 211 19 Malmö / www.bokfabriken.se