Erik Johansson (förlagschef och delägare) och Lasse Brahme (vd) på Bokfabrikens huvudkontor.

Bokfabriken firar tio år

Det har hänt mycket sedan starten 2012.

På Bokmässan i Göteborg firar Bokfabriken sitt tioårsjubileum som ett av Sveriges största förlag.

Det började med tanken om att göra ljudböcker digitalt. Det visade sig att infrastrukturen fanns men ännu inte kunderna. Det fick bli cd-packar i stället. Förlaget hette HörOpp! (sedermera Word Audio Publishing, Wapi) och bildades av Mattias Lundgren och Lasse Brahme, år 2006.

Grundarna träffade Jonas Tellander som stod bakom tjänsten Bokilur (sedermera Storytel).

– Tekniken haltade men Jonas hade en grym idé. Sedan förändrades allt med de smarta mobilernas intåg. Plötsligt gick det att förverkliga vår initiala idé om digitala ljudböcker. Alla ville ha dem och där stod HörOpp! med en katalog som kanske inget annat förlag kunde mäta sig med då, minns Lasse Brahme.

Tanken om att göra egna böcker i alla format föddes under en middag med gamla Okej-ankaret Anders Tengner.

– Vi var i färd med att göra ljudbok av hans självbiografi ”Access all areas” och tänkte att visst fanken måste vi göra en bok med Anders. Kanske en om Yngwie Malmsteen … samtidigt hade fler förlag fått upp ögonen för det där med ljudböcker och sakta börjat snegla på att göra dem själva. Det kändes med ens självklart att starta ett ”vanligt” bokförlag, säger Lasse Brahme.

Bokfabriken föddes 2012 med utgivningen av ”Yngwie J. Malmsteen: Såsom i himmelen, så ock på jorden" och förlaget var från början ett imprint till HörOpp!.

I samma veva gick Erik Johansson in som delägare i förlaget. Han tog med sig erfarenhet från chefsjobb i den traditionella bokbranschen, bland annat som vd för Bra Böcker.

Sedan gick det av bara farten.

På grund av den förvärvade ljudbokskompetensen hade det nystartade förlaget ett försprång mot resten av branschen och förstod vilka böcker folk ville lyssna på i strömningstjänsterna.

Medan branschen fortsatt tänkte på ljudboken som ett sekundärformat var det Bokfabrikens primära format.

– Vilken typ av böcker, vilka uppläsare och hur ett omslag ska se ut i streaming känns kanske mer och mer självklart för förlagen idag men är något som Bokfabriken varit starkt drivande i att forma. Vi har varit pionjärerna på det området, säger Lasse Brahme.

2021 passerade Bokfabriken 50 mkr i omsättning.

Förlaget finns sedan 2020 också i Stockholm. Till Stockholmskontoret har välkända namn från branschen som Henrik Lindvall och Sara Lindegren rekryterats.

– Vår tanke var att komma närmare branschen på dess hemmaplan. Vi växte och behövde fler anställda så varför inte placera dem i Stockholm. Vi hade åtnjutit fördelarna av att i princip vara själva med det vi gör i Skåne, nu var det läge att vidga våra nätverk och även försöka bli bäst på det mer traditionella viset. Vad kan mötet mellan medmedarbetare från den traditionella storförlagen och det moderna Bokfabriken betyda. Kan ett plus ett bli tre? säger Lasse Brahme.

Bokfabriken har på senare tid särskilt utmärkt sig med en näsa för debutanter, två år i rad har förlaget haft böcker nominerade till Crimetime Award för Årets deckardebut (Anna Breitholtz Monséns ”Stranden” 2021 och Malin Sanglerts ”Det andra arvet” 2022).

– Att se nya författares potential och gemensamt jobba långsiktigt med att utveckla och bygga framtidens storsäljare är otroligt lustfyllt och något vi verkligen brinner för, säger Erik Johansson.

Idag är Bokfabriken ett av landets största förlag. Förlaget är fristående från de stora förlagskoncernerna och drivs av en passion för högkvalitativ underhållningslitteratur.

Bokfabriken siktar på att fortsätta växa.

– Framtiden ligger bland annat i vår satsning på franchiseutgivning med exempelvis Leffe Grimwalker och Alex Storm-böckerna och nu när marknaderna i övriga Norden börjat mogna startar vi utgivning också där, först ut är att lansera Mats Ahlstedt i Finland och Danmark redan nu i höst. Vi vill fortsätta växa inte minst med skönlitterära romaner och på fackbokssidan där vi nu senast ger ut bland andra Patrick Ekwall och Marie Olsson Nylander, säger Lasse Brahme.

Bokfabrikens vd ser fram emot en ljus framtid.

– Jag vill också ta tillfället i akt och tacka alla våra fantastiska författare som gjort den här resan möjlig, nu tar vi sikte på ett lika starkt decennium till, säger Lasse Brahme.

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.