​Bokfabriken gjorde årets bästa ljudbok för barn

​Bokfabriken gjorde årets bästa ljudbok för barn

På måndagskvällen utsågs årets bästa ljudböcker på Stora Ljudboksprisets gala i Stockholm. Vinnare i barn-kategorin blev Bokfabrikens Warriors: Ut i det vilda, inläst av skådespelaren Mattias Linderoth.

Under en glittrande gala på Vasateatern i Stockholm, prisades under måndagskvällen 2016 års bästa ljudböcker i fyra kategorier: barn, ungdom, skönlitteratur och spänning. I kategorin barn blev det Bokfabrikens Warriors: Ut i det vilda, som blev den stora vinnaren.

Boken är inläst av skådespelaren Mattias Linderoth, väl bekant för Malmös teaterpublik efter sina många framträdande roller på Malmö Stadsteater.

– Jag är överväldigad och mycket glad för det här priset. Jag har läst in många ljudböcker och känner lite extra för den här serien som jag även läst med mina barn, säger han kort efter att han tagit emot priset.

Stora Ljudbokspriset har delats ut sedan 2008, och utökades 2016 med en egen kategori för ungdomsböcker. Ljudböcker för barn och ungdom har under senare år kommit starkt men har fortfarande en bit kvar till vuxenböckernas lyssningssiffror.

– Det känns extra kul att få pris just i barn-kategorin, som inte är lika utforskad som de andra kategorierna. Vi har alltid varit starka på ljudbokssidan, och det här är en indikation på att vi gör rätt även när det gäller ljudböcker för yngre lyssnare, säger Lasse Brahme, vd på Bokfabriken.

Warriors: Ut i det vilda, är den första delen i en serie fantasyböcker om fyra klaner som befolkas av katter, där kärlek och vänskap blandas med ideliga maktkamper och revirstrider. Böckerna är skrivna av det amerikanska författarkollektivet Erin Hunter, som medverkade på galan via en videohälsning. Böckerna finns och har sålt i 20 miljoner ex världen över.

Bokfabrikens Birgitta Bergin var finalist i kategorin skönlitteratur för sin Som ett brev på posten, priset i den kategorin gick till Maskeradstaden av Maria Monciu med Alexander Salzberger som inläsare.

Övriga vinnare under kvällen blev Midnattsflickor av Jonas Moström med Marie Richardson som inläsare i kategorin spänning och Pojkarna av och med Jessica Schiefauer i kategorin ungdom.

Mattias Linderoth, inläsare Warriors: Ut i det vilda
0708-76 98 93, mattias@tadam.se

Erik Johansson, förläggare Warriors-serien
0707-50 55 48, erik@bokfabriken.se

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är idag Sveriges snabbast växande bokförlag. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.

Bokfabriken AB, Nordenskiöldsgatan 19 A, 211 19 Malmö / www.bokfabriken.se

Relaterat innehåll