Bokfabriken skriver nytt avtal med jättesuccén

Bokfabriken skriver nytt avtal med jättesuccén

Bokfabriken skriver nytt avtal med Ingrid Elfberg. Det innebär tre nya böcker i serien om Erika Ekman, polis på avdelningen för grova brott i Göteborg. Den första redan nästa år.
Serien gjorde tidigare i år stor succé i ny digital tappning.

– Det var omtumlande men framför allt en stor glädje när relanseringen av min Göteborgsserie gjorde en sådan succé digitalt. Det gör mig väldigt lycklig att mina thrillers har nått så många nya läsare och lyssnare därute och det ska bli ett sant nöje att skriva fler delar om Erika Ekman och hennes kollegor i Göteborg, säger Ingrid Elfberg.

Erika Ekman-serien har sålt i 50 000 exemplar som e-bok och ljud under första halvåret 2021, efter nylanseringen.

– Kul att Elfberg äntligen får sitt mer än välförtjänta lyft! Hon har länge haft en av Sveriges mest välvässade pennor och genom hennes fantastiska digitala genombrott med Ekman-serien är hon nu ett namn på alla deckarfantasters läppar, säger Lasse Brahme, vd på Bokfabriken.

Samtliga fyra böcker i serien var med på Bookbeats tio mest lyssnade. Listplaceringarna var som bäst plats 1,3, 5 och 7 vid samma tillfälle.
Bookbeat har skrivit avtal på hela Ekman-serien för utgivning i Polen, Danmark, Finland och Tyskland.

– Vi är väldigt glada över att ha fått möjligheten att ge ut den här framgångsrika serien på fyra nya språk. Tack vare det här spännande och inspirerande projektet kommer vi att kunna erbjuda njutbara och beroendframkallande böcker till BookBeats användare. De första titlarna kommer att ges ut i början av 2022. Vi arbetar just nu hårt med att hitta uppläsare som gör de här böckerna rättvisa, för att skapa den bästa lyssnarupplevelsen som går, säger Victoria Vatanskaja, Head of Rights and Production på BookBeat.

Relanseringen av Ingrid Elfberg är det senaste exemplet på Bokfabrikens styrka på digitala böcker.
Bokfabriken ökar omsättningen med 40 procent första halvåret. 56 procent digitalt och 18 procent fysisk försäljning. Det digitala står för närmare 70 procent av förlagets totala intäkter.

– Vi tillsammans med våra författare fortsätter att bevisa oss som ett växande förlag i framkant, inte minst inom ljudsegmentet där vi varit väldigt starka sedan Bokfabriken startade för snart 10 år sedan, säger Lasse Brahme.