Buthler & Grimwalker ny deckarduo – redan intresse från tv

Buthler & Grimwalker ny deckarduo – redan intresse från tv

Dan Buthler är mannen bakom storsäljande deckarna om psykopaten Christopher Silfverbielke.

Leffe Grimwalker har gjort succé på Storytel med sin serie ”Tick tack”.
Nu bildar de en ny deckarduo.

– Vi träffades på en bar på Malta för några år sedan, berättar författarna.

– Vi klickade och gillade varandras sjuka humor direkt, fortsätter de.

Efter det slumpmässiga mötet träffades de igen på bokmässan och började prata om att skriva en bok ihop.

– Vi ville skriva något unikt, en story som aldrig blivit utgiven i Sverige. Vi gillar historier med snabbt tempo där mycket händer, både action men framför allt den inre resan. Och då föddes Alex Storm. En ofrivillig kriminell.

Resultatet: nya spänningsduon Buthler & Grimwalker.

– Jag uppskattar Leffe och hans sätt att skriva med snabbt tempo och rapp dialog, säger Dan Buthler.

– Jag älskar Dannes sköna humor och kreativitet. Han har tusen bra bokidéer och är en skön snubbe, säger Leffe Grimwalker.

En längre bokserie är planerad och det finns redan intresse från produktionsbolag om att göra tv-serie av böckerna.
– Vår gemensamma berättarstil passar både bok och film i spänningsgenren, både för Sverige och utomlands, säger författarna.

Dan Buthlers böcker har sålt runt en miljon och Leffe Grimwalkers serie har ett par hundra tusen lyssningar.

– Att två av Sveriges mest populära spänningsförfattare väljer att lägga sina alster hos oss på Bokfabriken ser vi som ett kvitto på att vi gör bra grejer. På personplanet är det sköna killar det här, så vi ser fram emot samarbetet på många nivåer, säger Lasse Brahme, vd och delägare på Bokfabriken.

För intervjuer, kontakta:

jakob@bokfabriken.se

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är idag Sveriges snabbast växande bokförlag. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.