”Den klarast lysande stjärnan på deckarhimlen”

”Den klarast lysande stjärnan på deckarhimlen”

"En av oss kommer att dö idag."

Det är julafton när Jasmine Moretti yttrar de ödesdigra orden till sin tvillingbror Nicolas.

Han viftar bort henne, och tillsammans firar de av julen med ett par linor kokain, och fortsätter festen tills de däckar hemma i Jasmines soffa.

Bara en av dem vaknar igen…

Det är upprinnelsen till Försvararen.

Anna Karolina är tillbaka!

Den uppsagda polisen Ebba Tapper väcks av ett envist knackande på dörren och släpar sig ut till hallen. I trapphuset står den beryktade advokaten Angela Köhler som just tagit sig an en medialt uppmärksammad klient. Hon behöver Ebbas hjälp och godtar inte ett nej. Plötsligt är Ebba biträdande jurist i Sveriges just nu hetaste mordutredning.

Brutalt kastas hon in i fallet Moretti och tvingas konfrontera både sina tidigare kollegor och orsaken till varför de frös ut henne. Det blir en maktkamp där bägge sidor vill vinna. Men frågan är vem som vill det mest.

Sagt om Anna Karolina:

"Anna Karolina är den klarast lysande stjärnan på deckarhimlen. Ingen skriver smartare, coolare, mer spännande och med fler oväntade vändningar än hon." - Carin Gerhardsen, författare

”Efter Leif GW Persson har jag aldrig stött på en så gedigen bild av polisarbete.” – Stig Larsson, Aftonbladet, om Stöld av babian

”Språket flyter, miljön och polisarbetet skildras trovärdigt, det är cliffhangers och vändpunkter och författaren ser till att hålla läsaren i ett stadigt grepp.” - Karin Flygare, BTJ, om Försvararen

Om Anna Karolina:

Anna Karolina har arbetat som polis i femton år och är känd för sina trovärdiga polisiära beskrivningar. 2014 debuterade hon med Stöld av babian som nominerades till Crimetimes debutantpris och Stora Ljudbokspriset. Därefter har hon skrivit ytterligare fem böcker och översatts till ett flertal språk.

Tillsammans med Mons Kallentoft skrev hon succéböckerna Falco och Albino.

Försvararen är första delen i en ny serie om polisen Ebba Tapper som headhuntas till en av Sveriges främsta advokatbyråer.

Författare: Anna Karolina • Titel: Försvararen • Format: Inbunden • ISBN: 9789178354870 • Släppdatum: 17 september 2020 • Första recensionsdag: 24 september 2020

Recensions- och läsex: recex@bokfabriken.se

Fotograf pressbild: Martin Magntorn