Död kvinna kopplas till inmurat skelett i hemlig slottsgång

Anne-Marie Schjetlein är tillbaka med Dödens vingslag – den sjätte och sista delen i serien om Andreas Nylund.

Stina och Andreas bjuds in till landshövdingens fest på slottet. När Stina går omkring i korridorerna skymtar hon något bakom ett hörn. Chockad upptäcker Stina en död kvinna, vars fingrar är bundna till att ligga i kors.

En tid senare hittas ett lik inmurat i en källargång i Halmstads centrum. Skelettet visar sig vara gammalt och Stina lever sig in i myten om en hemlig gång till slottet, via vilken Christian IV:s älskarinna kunde komma till honom. Men hennes nyfikenhet förvandlas till fasa när det kommer fram att likets pek- och långfinger är bundet på samma sätt som den döda kvinnans.

Även på andra sätt verkar historien upprepa sig. Någon kopierar hemska händelser ur det förflutna, men varför?

Om författaren:

ANNE-MARIE SCHJETLEIN är uppvuxen i Norrbotten med norska föräldrar. Efter att länge ha bott på västkusten bor hon idag i Stockholm. Hon har en bakgrund som operationssjuksköterska och har funnit sjukhusets komprimerade och intensiva värld som en perfekt kuliss för psykologisk spänning. Dödens vingslag är den sjätte och sista fristående delen i hennes populära serie om kirurgen Andreas Nylund.

Pressröster:

»Det här är bra,rentav fantastiskt bra, och jag vill bara läsa mer av Schjetlein.«

– I BOKHYLLAN

»En riktigt bra, fängslande och snabbläst psykologisk spänningsroman.«

– I BOKHYLLAN

»Det går verkligen inte att sluta när jag har plockat upp den.«

– VARGNATTS BOKHYLLA

»En spänningsroman som jag inte kommer att glömma i första taget. Läs för sjutton!«

– LOLLOS BOKHÖRNA

»En spännande bladvändare som kan passa även den icke inbitne spänningsälskaren med sin sjukhusmiljö.«

– VILLIVONKANS BOOKS

Författare: Anne-Marie Schjetlein • Titel: Dödens vingslag• Format: Inbunden • ISBN: 9789178358595 • Släppdatum: 19 oktober 2021

Recensions- och läsexemplar: recex@bokfabriken.se

Fotograf pressbild: Gabriel Liljevall

• Litteratur

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.