​Flickor från samma skola försvinner

Emma Olofsson debuterar med gastkramande deckare som utspelar sig i ett somrigt Karlshamn.

Sommarvärmen har just kopplat sitt grepp om Karlshamn när en ung kvinna hittas död och våldtagen i en klippskreva i hamnen. Över hennes kropp har någon spridit vita rosenblad.

Några dagar senare försvinner en sextonårig flicka från sitt hem. Flickorna går på samma gymnasieskola, och vita rosenblad hittas i huset.

Matias Hernández och hans kollegor på Grova brott sätts på fallet, men står handfallna tills det visar sig att Matias bror Sebastian stått båda offren nära i sin roll som lärare. Misstankar riktas mot honom trots Matias protester. Sebastian släpps i brist på bevis, men så plötsligt försvinner han, samtidigt som ytterligare en flicka från skolan anmäls saknad. Allt tyder på att de försvunnit tillsammans.

Fler och fler frågetecken dyker upp om Sebastians inblandning i fallen, och i jakten på honom får polisen upp ett spår som leder dem in i en härva av övergrepp och maktmissbruk, som ger ringar på vattnet ända till militärdiktaturen i Chile.

Vita rosor är en dramatisk historia om mörka familjehemligheter, kärlek och hämnd.

Emma Olofsson är bosatt i Jämshög och arbetar till vardags som lärare i svenska och samhällskunskap.

Vita rosor är hennes debut som deckarförfattare. Idag släpps densom e-bok och ljudbok hos streamingtjänsterna, inläst av Gunilla Leining.

Författare: Emma Olofsson • Titel: Vita rosor • Format: E-bok/ljudbok • ISBN: 9789178355440(e-bok)/ 9789178355457 (ljudfil) • Släppdatum: 13 juli 2020

Press och media: jakob@bokfabriken.se

Recensions- och läsex: recex@bokfabriken.se

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012 och är idag Sveriges snabbast växande bokförlag. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.