Ghettokung jagar naziguld

Ghettokung jagar naziguld

Sammy Jeridi har tagit deckar-Sverige med storm med debuten Ghettokungen som var finalist i Storytel Awards.

Hans författarskap har uppmärksammats i Babel och nu är han aktuell med Ghettolegender – tredje delen i serien.

Leon, Stockholms Ghettokung, sitter på Norrtäljeanstalten dömd för ekobrott. När Prästen, en grå eminens i förorten, kräver in en gammal skuld tvingas Leon rymma för att betala tillbaka den. För man säger inte nej till Prästen.

Leon får ett sjukt uppdrag. Han ska hitta Rommels guld, som enligt ryktet ska vara gömt någonstans i Nordafrika. Till sin hjälp har han ärkefienden Jambolo Jobo. Men det finns ett problem - Jambolo har svurit att döda Leon när de hittat det legendariska naziguldet.

Ghettolegender är författaren Sammy Jeridis efterlängtade uppföljare till fartfyllda Ghettokungen (2020) och Ghettobröder (2021).

Om författaren:

Sammy Jeridi, född 1973, växte upp i Solna med hårt arbetande föräldrar invandrade från Tunisien.

Efter att ha sålt sitt framgångsrika sminkföretag är han idag ekonomiskt oberoende och satsar fullt ut på sitt författarskap.

Hans böcker hämtar inspiration från Sammys händelserika liv och tuffa uppväxt.

Pressröster:

”Högre fart än Sammy Jeridis finns inte i den svenska thrillervärlden. Men det är också smart, välkomponerat och oerhört laddat.” – Arne Dahl om Ghettolegender

Ghettolegender är en vansinnigt stark och välkomponerad historia som jag slukade. Fantastisk!” – Pascal Engman, författare

”Maximal spänning i toppklass. Omöjlig att lägga ifrån sig.” – Anna Karolina, författare, om Ghettolegender

”Jeridi överraskar ännu en gång och har skrivit en episk nagelbitare.” – Leffe Grimwalker, författare

”Precis som i de tidigare böckerna har Jeridi ett starkt

driv i berättandet, högt tempo och en känsla för att skapa spänning. Det här är något för dem som t.ex. gillar Jens Lapidus Snabba cash (2006).”

– Henric Ahlgren BTJ, betyg 4 av 5

Författare: Sammy Jeridi • Titel: Ghettolegender • Format: Inbunden • ISBN: 9789178358533 • Släppdatum: 1 december 2021

Recensions- och läsexemplar: recex@bokfabriken.se

Fotograf pressbild: Lisa Jabar

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.