Hyllade författaren skriver om häxprocesserna

Hyllade författaren skriver om häxprocesserna

Feminism, vänskap och svek i häxprocessernas England.

Stacey Halls (Hittebarnet) är tillbaka med De sammanbundna!

I 1600-talets England är det farligt att vara kvinna. Misstankar och anklagelser finns överallt.

Fleetwood Shuttleworth, husmor på Gawthorpe Hall, är 17 år gammal, gift och gravid för fjärde gången. Men inget av hennes barn har överlevt, och hennes man Richard är angelägen om en arvinge. Fleetwood hittar ett undangömt brev från läkaren som förlöste hennes tredje dödfödda barn, och läser där att det inte är troligt att hon överlever ytterligare en graviditet.

Av en slump träffar hon Alice Gray, en ung barnmorska. Alice lovar att hjälpa henne att föda ett friskt barn och att bevisa att läkaren har fel. Alice anklagas för att vara en häxa och Fleetwood riskerar att förlora allt för att hjälpa henne.

De två kvinnornas liv blir oupplösligt sammanbundna medan den legendariska rättegången i Lancaster närmar sig, och Fleetwoods mage fortsätter att växa. Tiden håller på att rinna ut, och bådas liv står på spel.

De är de enda som vet sanningen. Ingen annan kan rädda dem.

Om författaren:

Stacey Halls, född 1989. De sammanbundna kom ut i Storbritannien 2018 och blev en bästsäljare.

Hennes andra roman Hittebarnet utkom på svenska 2020 och hyllades i bland annat Vi Läser och Tara.

Halls växte upp i Lancashire i England. Hon är journalist och har publicerats i bland annat The Guardian, The Independent och The Sun.

Pressröster:

”Underhållande och spännande läsning i god översättning.”

– Charlotte Lilja, BTJ, om De sammanbundna

"Jag slukar den här boken, den är helt enkelt oemotståndlig" – Malin Persson Giolito, Vi Läser, om Hittebarnet

”En gripande historia… Halls ger oss miljöer och man kan riktigt känna doften av London från förr genom boksidorna" – Maria Näslund, Tara, om Hittebarnet

Författare: Stacey Halls • Titel: De sammanbundna • Format: Inbunden • ISBN: 9789178355907 • Släppdatum: 7 oktober 2021

Recensions- och läsexemplar: recex@bokfabriken.se

Fotograf pressbild: Ollie Grove

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.

Bokfabriken AB, Järnvägsgatan 17, 216 14 Limhamn | Tel: 073-144 30 89 | www.bokfabriken.se