”Imponerande debut”

”Imponerande debut”

Tina Harnesk debuterar med Folk som sår i snö.

En vindlande historia om livet och döden i dagens samiska Sverige.

Berättad med ett unikt språk som får en både att skratta högt och fälla tårar.

Ingen ska komma och berätta för Máriddja när hon ska dö och ingen kan dra ur 85-åringen sanningen om cancerdiagnosen hon fått.

Särskilt maken Biera måste hållas ovetande. Den enda hon kan anförtro sig åt är Siri, en växeltelefonist i den nya telefonapparatmaskinen som gubben skaffat bakom hennes rygg.

Kajs mamma är död utan att ha yppat sin hemlighet. Kan Norrbotten ge Kaj en plats att slå rot och kommer Mimmi våga be honom om det hon längtar efter mer än allt? För sägnen säger att ingenting får kallas vid sitt rätta namn för då kan allt gå förlorat.

Det börjar med andra ord bli hög tid att tjuvskjuta en älg.

Och tända på en lada.

Om författaren:

TINA HARNESK (född 1984) arbetar till vardags som biblioteksassistent och bor på ett berg utanför Arvidsjaur med sin man och barn. Hon är uppvuxen i Jokkmokk. Folk som sår i snö är hennes debut.

Pressröster:

”Språket är svulstigt och lyriskt men framförallt fyllt av en hänsynslös humor. Máriddja är en oförglömlig karaktär; det är hennes röst

som ger texten sin ton. Som en åldrande Loranga i sameskrud är hon herre i sitt hus och tvekar aldrig inför att försvara sin självständighet. […] imponerande debut.”

– Stina Lodén, BTJ

"Den är så vacker, rösten som bär Folk som sår i snö. Och när tog sig senast en författare an tillvarons gytter med sådan glädje i varenda träffsäkerhet? Tina Harnesk ägnar sig inte åt någon svensk realism, tack och lov, hennes roman har fullt upp med att leva på riktigt."
– Thomas Engström, författare och kritiker

”Helt fantastisk.”

– Lina Nordquist, författare

Författare: Tina Harnesk • Titel: Folk som sår i snö • Format: Inbunden • ISBN: 9789180310543 • Släppdatum: 21 september 2022 • Första recensionsdag: 28 september 2022

Press och media: Jenny Schyttberg, Schyttberg PR, jenny@schyttberg.se

Recensions- och läsexemplar: recex@bokfabriken.se

Foto pressbild: Sandra Hallnor

Bokfabriken är ett ungt förlag, helt fristående från de stora förlagskoncernerna. Förlaget startades 2012. Vi ger ut underhållnings­litteratur i alla dess former: hårda thrillers, fängslande romaner, spektakulära rockbiografier, spännande kriminalromaner och gedigna fackböcker.