​Prince omtalade och hyllade självbiografi – nu på svenska

​Prince omtalade och hyllade självbiografi – nu på svenska

The Beautiful Ones är ett intimt porträtt av hur Prince Rogers Nelson, född i Minnesota, förvandlades till Prince – en persona med en unik konstnärlig vision och ett eget liv.

Boken, som påbörjades innan artistens tragiska död 2016, utsågs till en av årets bästa böcker av både The Guardian och Washington Post.

Nu finns den äntligen på svenska!

The Beautiful Ones skildrar Prince innan hitsen som skulle komma att definiera honom, en fascinerande historia om en vår tids största artister, berättad med hans egna ord – med aldrig tidigare publicerade foton och utkast till texter, och den officiella biografin han skrev på innan sin tragiska död.

Redaktören Dan Piepenbring arbetade tätt med Prince under hans sista månader i livet, en tid då Prince funderade mycket på hur han skulle avslöja mer om sig själv och sina idéer för världen, och samtidigt bevara mystiken han så noggrant odlat.

The Beautiful Ones är inte bara en hyllning till en ikon, utan ett litterärt verk i sin egen rätt, mättad med de unika idéer och musikaliska världar Prince skapade.

Boken har varit en New York Times-bästsäljare och utsågs till en av årets bästa musikböcker av New York Times samt en av årets bästa böcker av The Guardian och Washington Post.

Pressröster:

”Den finaste och värdigaste boken om Prince”

– Jan Gradvall, TV4 Nyhetsmorgon

”Fantastiskt rörande”

– Washington Post

The Beautiful Ones är inte en läsning, utan en upplevelse, en nedsänkning i ett musikgenis hjärna”

– USA Today

Författare: Prince • Titel: The Beautiful Ones - Den officiella biografin • Format: Inbunden • ISBN: 9789178353415 • Släppdatum: 24 september

Recensions- och läsexemplar: recex@bokfabriken.se