Sommarens pocketböcker från Bokfabriken

Här är sommarens pocketnyheter från Bokfabriken!

I mitten av augusti kommer ett nytt gäng.

• Mikael Bergstrand, ”Ingemar Modigs uppvaknade”, 29 april

Varje morgon vaknar Ingemar Modig sjöblöt av svett, precis innan klockradion slår på. Om han inte hinner stänga av den innan väckningssignalen ljuder kommer någon att dö. Tvångstankarna har tagit över Ingemars liv. Men så träffar han Dalia, en elvaårig flicka från krigets Syrien. Dalia är inte bara fruktansvärt envis och en jäkel på att svära på svenska. Hon är dessutom en väldigt bra fotbollsspelare och accepterar inte ett nej. Tillsammans försöker vännerna hitta en väg som går bortom plågsamma minnen och kulturkrockar. Vad de inte vet är att den avdankade lokalreportern Ludvig Nilsson smider onda planer. Vardagslunken i Borstafors kommer snart vara ett minne blott. Ingemar Modigs uppvaknande är en lika delar sorglig som rolig berättelse om ensamhet, vänskap och mod.

MIKAEL BERGSTRAND, författare från Malmö, bor numera i Rörum på Österlen tillsammans med sin älskade thailändska gatuhund Stubbe. Efter fyra kriminalromaner slog han igenom stort med sin Indientrilogi som började med Delhis vackraste händer (2011) och som till stor del bygger på Mikaels egna erfarenheter av Indien, där han levde under fyra år. Boken blev även rosad tv-serie med miljonpublik med Björn Kjellman i huvudrollen. Mikael Bergstrands berättelser präglas av värme, humor och levnadsvisdom och har översatts till ett tiotal språk och legat på flera topplistor både i Sverige och utomlands.

Över 750 000 sålda böcker!

»Otroligt rolig bok. Jag utnämner den till nästa hundraåringen-succé.« SVERIGES RADIO om Delhis vackraste händer

»Bra feelgood, som Dimma över Darjeeling är, fortplantar sig inte bara som ett meningslöst leende till läsaren; utan också som en påminnelse om att ingen vardag är huggen i sten. Att det finns något större än vår egen ängslighet.« SYDSVENSKAN

• Karin Brunk Holmqvist, ”Damen med bysten”, 8 maj

I Hammenhög på Österlen bor Lovisa och Elvy. De är bästa vänner och träffas så gott som varje dag, då deras hus ligger mitt emot varandra i den lilla byn.

En av Lovisas käraste ägodelar är en staty som hon fått ärva. Bysten, som Lovisa kallar Helga Müller, är en stilig kvinna och Lovisa brukar prata med henne när hon sköter sysslorna därhemma.

När Antikrundan kommer till Simrishamn beger sig Lovisa och Elvy dit, kånkande på Helga Müller. Enligt tv-programmets expert är bysten värd sjuttiofemtusen kronor, och Lovisa blir närapå stum av förundran.

I tv-myllret smyger sol-och-våraren Edmund omkring. Han ställer sig in hos Lovisa och lovar henne ännu mer pengar om hon låter honom sälja bysten. Lovisa är frestad medan den mer klarsynta Elvy anar oråd.

Det stilla livet i Hammenhög hotas och inte bara av Edmunds upptåg. Ungkarlen Jens samlar mod för att våga närma sig den väna Lovisa och skvallret går om hemska upptäckter i Ljungs gamla hus.

Följ med in i en varm och humoristisk berättelse i sann Karin Brunk Holmqvist-anda!

• Dan Buhtler & Leffe Grimwalker, ”En perfekt storm”, 8 maj

Alex Storm har äntligen allt han kan önska sig, en smart och vacker fru, barn på väg och firman går bra. Efter ett liv som outsider, vilsen i två olika kulturer och en jobbig uppväxt, har allting fallit på plats.

Men orosmolnen hopar sig, och ödet vill annorlunda. Skatteverket jagar honom och en pokermatch som gått överstyr hotar att ruinera honom. Om han inte kan betala kommer firman gå i konkurs och han kommer förlora precis allt.

Desperationen tvingar honom in på en bana han aldrig trodde han skulle välja, och sakta men säkert anpassar han sig till en hård och grym värld med många hemligheter. Men det är ju bara för en liten tid, intalar han sig.

• Christina Olséni & Micke Hansen, ”Turisten”, 8 maj

När Egon, 86 år, och hans ständige vapendragare, Ragnar, ställer ut en väns veteranbil på Skanör-Falsterbos årliga bilshow hittar de en död man i bagageutrymmet. Vem mannen är och hur han har hamnat där blir ett fall för Mårten Lind på Skanörspolisen. När kroppen sedan försvinner kompliceras saker och ting, och Mårten blir påtvingad en ny kollega som vill ta över utredningen. Samtidigt har Egon, trots att han inte tror på Gud, gått med i kyrkorådet. Han misstänker att den nytillträdde kyrkoherden inte har rent mjöl i påsen ...

Turisten är den femte och fristående delen i den humoristiska deckarserien Mord i Falsterbo, skriven av författarduon Christina Olséni och Micke Hansen. Humor och lättsamt hanterade mord i idyllisk småstadsmiljö är deras signum. I Turisten får vi återigen möta alla härliga karaktärer från de tidigare böckerna serien: Badhytten, Fågelskådaren, Ryttaren och Strandhotellet.

CHRISTINA OLSÉNI är civilekonom och har arbetat i internationella koncerner och som entreprenör. MICKE HANSEN har under många år arbetat som artist, låtskrivare och manusförfattare till tv. Båda författarna är bosatta på Falsterbonäset och skriver numera på heltid.

"en härlig blandning av dramatik och spänning, välkryddat med humor" Kerstin Rydén, BTJ

"Man blir varm i hjärtat. En härlig bok." Sveriges Radio

"En klassisk mysdeckare." Expressen

"En avkopplande deckare med humor och värme." Hallands nyheter

• Kamilla Oresvärd, ”Älvdansen”, 15 maj

Frank blir vittne till hur hans elvaåriga styvdotter Elsa blir bortförd av okända kidnappare. Åren går och kidnappningen av Elsa förblir ett olöst fall. Nästan två decennier senare är Frank, som själv blivit misstänkliggjord, psykiskt utsliten och betraktas som en kuf i Vargön. När en ung kvinna anmäls försvunnen blir Frank åter föremål för polisens misstankar. I ett sista desperat försök att ta reda på vad som hänt Elsa och för att rentvå sig kontaktar han Mona Schiller, som börjar gräva i det gamla fallet. I sin utredning upptäcker hon snart att starka krafter sjuder under ytan i det lilla samhället. Sökandet efter sanningen leder henne längs en väg kantad av rädsla, misstro och religiös fanatism.

ÄLVDANSEN är den andra fristående delen i Vargönserien där vi får möta storslagen natur, gåtfulla mysterier och udda karaktärer i trakterna kring det gamla brukssamhället Vargön. I centrum står femtiosexåriga Mona Schiller, en orädd och stark kvinna som löser andras brott men döljer egna mörka hemligheter. Första delen, Brudslöjan, utkom våren 2019.

KAMILLA ORESVÄRD är sedan många år tillbaka bosatt i Göteborg där hon är ansvarig för kommunikationsfrågor i ett internationellt bolag. Kamilla Oresvärd har tidigare skrivit tre lovordade kriminalromaner om Göteborgspolisen Stina Seger, Minnesbäraren (2015), Jägaren (2017) och Råttfångaren (2018).

»Jag kunde ju inte sluta läsa! Så spännande var det. [ ] Kamilla Oresvärd är en av de nya svenska deckarförfattare som jag helst läser.« Bengt Eriksson, Deckarlogg

»Jag sträckläser med andan i halsen.« Mikaelas Boksida

»Jag är golvad. Det är få böcker som fångar en från första sidan och håller nyfikenheten kvar till sista sidan. Men den här boken lyckades.« Bokfrun

»Det här kommer bli en av mina favoritbokserier.« Jennys Bokhylla

»Redan vid debuten tål hon att jämföras med etablerade svenska deckarnamn« Borås Tidning

• Sara H. Olsson, ”Sjöbodsblues”, 15 maj

Ellen Westman drömmer om att bo vid havet och får låna sin exmans sommarhus i Tradviken. Hon tänker sig ett semesterparadis fullt av liv och rörelse, men verkligheten är något helt annat ett sömnigare kustsamhälle får man leta efter.

Fröken Sverige 1983, Birgitta Lundin, lever numera ett tillbakadraget liv i Tradviken. Dagarna spenderar hon i ensamhet framför datorskärmen i jakt på nya yogafilmer på Youtube.

Unga Tess älskar sin hemort trots allas uppmaningar om att hon borde ta sig ut i världen. Tess parhäst är åttiofemåriga Signe, en tuff tant som gör sitt bästa för att stoppa all exploatering av idyllen. Men när det börjar hända märkliga saker nere vid sjöbodarna i hamnen står duon inför sin största utmaning någonsin.

Sjöbodsblues är en lättsam berättelse om fyra kvinnoöden som vävs samman när den stora världen knackar på i det lilla men charmigt tråkiga Tradviken.

Sara H. Olsson, född 1979, bor i Tångaberg utanför Varberg i Halland med sin familj. Hon har en bakgrund som bokförläggare och debuterade 2017 med den rosade feelgood-romanen Du glädjerika sköna som även nominerades till Stora ljudbokspriset samma år. Sjöbodsblues är Sara H. Olssons fjärde roman och den första delen i en ny serie om det lilla kustsamhället Tradviken.

Om Du glädjerika sköna:

»Underhållande, gripande & härlig!« Jennies boklista

»Ren läsglädje.« Beas bokhylla

Går som följetong i Allers i sommar!

• S.A. Lelchuck, ”Rädda mig från farliga män”, 25 maj

Privatutredaren Nikki Griffin är bokhandlare på dagtid. På natten söker hon upp män som misshandlar kvinnor.

Nikki Griffin får i uppdrag att utreda Karen Li, som är anställd vid ett stort techbolag i Silicon Valley. Hon är misstänkt för att ha sålt affärshemligheter. Nikki konfronterar Karen som berättar att det finns män som förföljer henne - farliga män. Innan hon hinner berätta för Nikki vad hon vet går allt fel, dödligt fel, och nu är det Nikki som är i farozonen.

Rädda mig från farliga män är den första boken i en ny actionspäckad serie av S. A. Lelchuk om privatutredaren och bokhandlaren Nikki Griffin, som efter stängningstid skyddar kvinnor från farliga män. Griffin nöjer sig inte med att hjälpa kvinnorna, hon vill även straffa männen - de ska själva förstå hur det är att känna sig sårbar och maktlös.

Nominerad till årets bästa översatta kriminalroman 2019 av Svenska deckarakademin.

»Spänningsfylld och knivskarp.« LEE CHILD

»En enastående debut. Om du gillar Jack Reacher eller Lisbeth Salander kommer du att älska Nikki Griffin. Rekommenderas starkt.« DOUGLAS PRESTON

»Lugn, komplex, dödlig och fascinerande, hon är den hämnd du fantiserar om.« TAYLOR STEVENS

• Anne-Marie Schjetlein, ”Döden under ytan”, 15 juni

Andreas och Stina väntar barn och allt borde vara frid och fröjd, men det är något som skaver. Andreas får inte den kontakt med Stina han förväntar sig och när hon plötsligt blir inlagd på sjukhus står han ensam med ansvaret för de fyra barnen. Vad är det Stina döljer och vad har Petra med det att göra?

Samtidigt kommer en svårt skadad yngling in till akuten i Halmstad efter en motorcykelolycka. Andreas känner igen den medvetslöse pojken och ringer de chockade föräldrarna. När pojken en tid senare, uttorkad och svårt medtagen, återkommer till akuten, anar Andreas att det är någonting som inte stämmer. Varför dyker han upp igen? Ett mörkt familjedrama rullas upp, där skuld och hemligheter länge dolts.

Anne-Marie Schjetlein flätar skickligt samman vardagens livspussel och nära familjerelationer med ond bråd död och mörka hemligheter i den fjärde boken i serien om kirurgen Andreas på sjukhuset i Halmstad. Det är en spänningsroman att både känna igen sig i och förfäras av.

Anne-Marie Schjetlein är uppvuxen i Norrbotten med norska föräldrar. Schjetlein är i grunden operationssjuksköterska och har i sjukhusets komprimerade och intensiva värld funnit en perfekt kuliss för psykologisk spänning. Efter att länge ha bott på västkusten bor hon idag i Stockholm.

Sagt om Anne-Marie Schjetleins författarskap:

»... En skicklig deckarförfattare.« Nisse Scherman, DAST Magazine

»... det här är bra, rentav fantastiskt bra, och jag vill bara läsa mer av Schjetlein.« i Bokhyllan

• Karin Alfredsson, ”Sista färjan från Ystad”, 15 juni

Mannen och kvinnan har kört i ilfart genom Sverige. De sladdar upp på färjan i Ystad, sista avgången mot kontinenten. De parkerar sin Mercedes cabriolet på bildäck och kvinnan går en sväng runt bilen. När hon kommer tillbaka har F:et på registreringsskylten blivit ett E. De är redo för Europa.

Samtidigt väntar en fyraårig pojke på sin födelsedagspresent hemma i Vällingby.

En svårt sjuk kvinna i Solna läser ett mejl från en sommarstugemäklare. Hon måste nog sälja sitt älskade torp, ändå.

En professor i Bromma ser fram emot en romantisk hotellhelg med sin älskare.

En lantbrukare i Uppland provar en alldeles för dyr ny kavaj och väntar på sms från en förbjuden kärlek.

I Stockholm steker en polis, ovetande om situationen, pannkakor till sina barnbarn och ser fram emot pensionen. Snart kommer hon att hamna i en brottsutredning som inte liknar något hon tidigare varit med om.

• Mats Ahlstedt, ”Upprättelsen”, 15 juni

Kriminalkommissarie Fatima Wallinders man Dragan förverkligar sin livsdröm och öppnar en serbisk restaurang i ett gammalt kulturhus i Kungälv. Redan första kvällen utsätts restaurangen för beskjutning. Kort därpå hittar Fatima Wallinder en man mördad vid Bohus fästning i närheten av restaurangen. När ytterligare en person hittas död i en fängelsehåla i den gamla borgruinen misstänker utredarna att det finns en koppling mellan offren. Kan det ha med det gamla kulturhuset att göra? Eller härjar en seriemördare med en helt annan agenda? Fatima Wallinder, som är föräldraledig, börjar göra egna efterforskningar. Steg för steg närmar hon sig en fruktansvärd familjehemlighet.

Upprättelsen är en fristående uppföljare till Den sista vilan (2017) och Fruktans hus (2018). När Den sista vilan utkom 2017 innebar det en efterlängtad nystart och fortsättning på den populära serien om Fatima Wallinder.

MATS AHLSTEDT har en trogen läsekrets och hans böcker har sålts till ett stort antal europeiska länder. Ahlstedt, som har en bakgrund som journalist, skriver böcker som kännetecknas av ett starkt samhällspatos där han tydligt tar parti för samhällets svaga.

"Mats Ahlstedt skriver rappt, effektivt och spännande med stämningsfulla miljöbeskrivningar, lyhörda personskildringar och intressanta intriger. Han har helt enkelt utvecklats till en läsvärd kriminalförfattare av internationell klass."

HENRIC AHLGREN, BTJ, OM UPPRÄTTELSEN

"Med Mats Ahlstedt har vi sannerligen fått en deckarförfattare av internationell klass!"

LARS-ERIK HOLM, DAST MAGAZINE

Recensions- och läsex: recex@bokfabriken.se