Uppdrag: döda IS-svensk

Uppdrag: döda IS-svensk

Elitsoldaten Simon får ett hemligt uppdrag: sök upp den svenske IS-jihadisten Gamen i Syrien - och döda honom.

Det är upptakten till hyllade och prisbelönade Olle Lönnaeus thriller Gamen – ute nu!

Gamen har blod på händerna. Varken regeringen eller militären, som fruktar en terrorattack, vill ha hem honom levande från kalifatet. Men ordern att döda en svensk medborgare är politisk dynamit.

I Syrien går allt åt helvete, och Simon får djupa sår i kropp och själ. Ett år senare har han flyttat in hos lillasystern Jenny, hans enda fasta punkt i livet. Då får han syn på Gamen på ett kebabhak.

Eller såg han i syne? Majoren, som Simon litat blint på, hävdar bestämt att Simon misstagit sig och att Gamen är död. Förvirrad och övertygad om att han blivit galen börjar Simon söka efter sanningen.

Gamen är en fristående spänningsroman av den prisbelönade författaren Olle Lönnaeus. Som politikreporter på Sydsvenskan har han granskat olika former av politisk och religiös extremism. Inte minst de trehundra IS-svenskar som reste till Syrien och Irak.

Han är trefaldig vinnare av Guldspaden och har vunnit Svenska Deckarakademins debutantpris.

Sagt om Olle Lönnaeus böcker:

”Lönnaeus ligger i frontlinjen i Sverige idag inom sitt gebit”

– Henric Ahlgren, BTJ, om Gamen

”Så bra att jag tappar andan.”

– Lotta Olsson, Dagens Nyheter

”Mästerlig kriminalaction.”

– Stig Larsson, Aftonbladet

”Lönnaeus är en deckarförfattare som i stabil och jämn takt har vuxit mot en position som en av

de bästa deckarförfattarna i Sverige just nu.”

– Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

”En av Sveriges bästa kriminalförfattare.”

– Nisse Scherman, DAST Magazine

Författare: Olle Lönnaeus • Titel: Gamen • Format: Inbunden • ISBN: 9789178356423 • Släppdatum: 20 januari 2021

Recensions- och läsexemplar: recex@bokfabriken.se

Fotograf pressbild: Martin Magntorn