BoKloks Etik- och mångfaldsansvarig Ewa Magnusson tillsammans med Lena Friblick, stiftelsen Botildenborg, och Botildenborg-praktikanten Basel Habash. Foto: Victor Pandurescu/SR

Botildenborg navet i satsning på social hållbarhet

Sedan snart ett år tillbaka ingår BoKlok tillsammans med stiftelsen Botildenborg i ett samarbete kring social hållbarhet på Rosengård i Malmö. Det gamla kråkslottet Botildenborg renoveras nu för fullt, och ska när det står färdigt utgöra navet för satsningen. P4 Radio Malmöhus besökte Botildenborg och pratade då social hållbarhet med BoKloks Etik- och mångfaldsansvarig Ewa Magnusson.

- Det var i samband med att vi började skissa på ett nytt bostadsområde på Rosengård som vi kom i kontakt med Lena Friblick och stiftelsen Botildenborg, säger Ewa Magnusson, Etik- och mångfaldsansvarig på BoKlok. Vi tittade på hur man kan stärka arbetet med social hållbarhet i och omkring det projektet.

Bakgrunden till samarbetet var dels en möjlighet för BoKlok att stärka upp arbetet kring social hållbarhet, men även en klausul i markanvisningsavtalet som tecknades mellan BoKlok och Malmö stad.

- Vi gör detta dels för att skapa ökad sysselsättning, men också för att öka kunskapen om mångfald och integration inom BoKlok, säger Ewa Magnusson.

Mer konkret handlar BoKlok samarbete med stiftelsen om att kunna erbjuda praktikplatser åt nyanlända svenskar.

- Vår första praktikant började den 20 mars. Han ska arbeta i tre månader på ett av våra projekt i Svedala, berättar Ewa Magnusson.

Totalt kommer BoKlok erbjuda 20 praktikanter arbetstillfällen över en 3 årsperiod,