Illustration av köksinteriör i BoKlok enfamiljshus

​BoKlok kommer tillbaka till Östersund med 19 kvadratsmarta par- och radhus

På den gamla bandyplanen Odenvallen i Marielund har Östersund gett klartecken för BoKlok att bygga 19 par- och radhus intill lägenhetsområdet som säljstartades förra året. Försäljningen av rad- och parhusen kommer att starta längre fram i vår, och byggstart är planerad till sommaren, med beräknad inflyttning våren 2020.

- Försäljningen av lägenheterna i BoKlok Rinken. som var första etappen i det här området, har gått jättebra.  Vi vet dock att en del av intressenterna avvaktat eftersom de hellre vill bo i hus med egen trädgård och biluppställningsplats intill bostaden. Därför känns det väldigt roligt att nu kunna erbjuda Östersundsborna just det i BoKlok Sargen som vi kallar den andra etappen, säger Martin Engström, projektledare på BoKlok.

Husen har 5 rum, fördelade på 117 kvm och två plan. Varje hus får två uteplatser - en altan i anslutning till vardagsrum och en balkong på ovanvåningen. Husen byggs som bostadsrätter. Månadskostnaden är inte framräknad ännu, men att det rör sig om kloka priser vågar man ändå lova:

- Vi kan hålla låga priser genom att alltid tänka i stora volymer. Vi bygger husen i fabrik och kan därför använda rationella tillverkningsprocesser. Dessutom minskar vi då påverkan på miljön och klimatet och skyddar husen från väder och vind, säger Martin Engström.

Bostäderna fördelas vid en säljstart i Östersund, genom offentlig turordningsdragning. En turordningslista upprättas och kunder får senare välja den bostad som passar dem bäst med utgångspunkt i listan.