Ny golvolja fylld med potential

Kraven är höga när trägolv i offentlig miljö ska slipas och ytbehandlas. Det gäller inte bara slitstyrka och utseende, kunderna efterfrågar idag snabba produkter i allt högre utstäckning för att minska driftstoppet i verksamheten.Efter årsskiftet lanserar Bona en ny 2-komponentolja som ger enorma variationsmöjligheter och fördelar. Bona Craft Oil 2K är en användarvänlig olja med unikt lång öppentid och lång brukstid efter inblandning av härdarkomponenten, samtidigt som torktiden är mycket kort.

Den långa öppentiden och oljans långa brukstid bidrar till en stressfri applicering även på stora golvytor i gallerior, muséer och på flygplatser, hantverkaren har nämligen upp till 8 timmar på sig att arbeta med oljan innan den härdar och blir obruklig.Samtidigt som öppentiden är lång, är torktiden hos Bona Craft Oil 2K väldigt kort. Golvet kan belastas lätt redan efter 8 timmar för den neutrala oljan och 12 timmar för de pigmenterade oljorna. Det innebär stora fördelar både för hantverkaren som arbetar med oljan, och även för slutkunden som kan njuta av ett betydligt kortare driftstopp jämfört med andra oljor.

Det är kombinationen av en modifierad växtbaserad olja och en isocyanathärdare som gör detta möjligt. Emissiontester har gjorts av oberoende part för att säkerställa att Bona Craft Oil 2K inte är en produkt som kan vara skadlig för människor på grund av isocyanathärdaren. Resultatet visar att Bona Craft Oil 2Ks gränsvärden för exponering av isocyanater ligger på 0,004 mg/m3, vilket är långt under gränsvärdet som är tillåtet enligt lag (0,02 mg/m3).

- Testerna utfördes under värsta tänkbara förhållanden, oljan applicerades stående på knä med stålspackel, vilket innebär att hantverkaren arbetar väldigt nära produkten. Utöver detta har produkten godkänts av Tyska Institutet för Byggteknik (DIBt) som en säker byggprodukt. DIBt lägger stor vikt på hur inomhusluften påverkas över tid efter att en byggprodukt applicerats/installerats. Väl reagerad utgör isocyanaten ingen fara utan Bona Craft Oil 2K är till och med godkänd för att få användas på leksaker enligt EN 71-3, säger Patrik Mellnert, Produktchef för ytbehandling och rengöring på Bona.

En annan unik fördel med Bona Craft Oil 2K är att oljan är överlackeringsbar med ett antal av Bonas vattenburna 2-komponentlacker, vilket gör det möjligt att skapa ett charmigt, varmt oljat trägolv med skyddet utav en lack. Även på egen hand ger Bona Craft Oil 2K en yta som är mycket motståndskraftig mot vatten och kemikalier, men i till exempel offentliga miljöer där våta städmetoder används frekvent, spill tillåts ligga länge och tuff smuts över tid nöts inså kan ett lager lack hjälpa till att öka tiden mellan underhållsinsatserna och bevara golvet vackert längre. Bona Traffic, Bona Traffic HD och Bona Naturale kan användas för lackering ovanpå oljan.

Bona Craft Oil 2K kan även kombineras med resten av Bona Oil System, produkter som till exempel Bona Hard Wax Oil och Bona Rich Tone. Bona Oil System har blivit ännu mer komplett och levererar nu ännu större variationsmöjligheter.

För mer information, kontakta:
Patrik Mellnert, Produktchef Ytbehandlingar
E-mail: patrik.mellnert@bona.com