Bona lanserar Bona Naturale 2-komponent. Bona Naturale – nu också för offentlig miljö

Under våren 2008 har Bona lanserat en tvåkomponentsversion av Bona Naturale även för offentliga miljöer som utsätts för hårt slitage. Redan i maj 2007 lanserade det Malmöbaserade företaget Bona en speciell ytbehandling för att bibehålla ett trägolvs naturliga utseende, Bona Naturale - helt utan motsvarighet på marknaden idag. Bona Naturale är därmed ett nytt alternativ till traditionella ytbehandlingar som olja, vax och lacker. Nu lanserar företaget också Bona Naturale 2-komponent för offentlig miljö som utsätts för hårt slitage.

Den unika ytbehandlingen, Bona Naturale, lanserades i maj 2007, och mottogs med stort intresse runt om i världen. Bona tar nu Naturale konceptet ett steg vidare genom att utvidga Bona Naturale sortimentet och presenterar Bona Naturale 2-komponent, Bona Naturale Base och Bona Naturale Repair kit. Nu kan även offentlig miljö dra nytta av den nya generationen ytbehandling för trägolv med utseende och känsla av äkta trä.
Bona Naturale 2 komponent ger extra skydd åt den färdiga ytan vad gäller slitage och kemikalier, men utseendet och känslan är precis samma – hur naturligt som helst.

”Bona Naturale ger en helt naturlig upplevelse, precis som obehandlat trä men med överlägset skydd,” säger Peter Hellström, försäljningschef för Bona Sverige. Bona Naturale är en unik ny ytbehandling av trägolv, som kommer att utmana den vanliga uppfattningen av hur behandlade golv ska se ut.

Bona Naturale är en unik behandling med ett naturligt utseende och en oöverträffad naturlig känsla som inte återfinns i oljor, vaxer eller lacker. Med lanseringen av Bona Naturale 2-component och Bona Naturale Repair kit erbjuder Bona ett komplett system av produkter för installation, underhåll och renovering för golv, både för hem – och offentlig miljö.

Med fördelar för golvslipare
Bona Naturale för användning i bostäder är en enkomponentsprodukt med klar fördel för golvslipare. Medan de flesta andra ytbehandlingar kräver tre eller fler lager, ger 1-komponents-versionen av Bona Naturale fullt skydd redan efter två.
”1-komponents Bona Naturale är en snabb och lättanvänd produkt som utgör en exceptionell affärsmöjlighet för professionella golvläggare,” berättar Peter Hellström. ”Det behövs ingen primer och tillsammans med snabb torktid betyder det kortare vänttid. Sammantaget ett vinnande koncept eftersom golvläggaren får mer gjort under en dags arbete.”

Bona Naturale har en antireflekterande yta och därför blir mindre ojämnheter och slipmärken som uppstått under förarbetet mycket svåra att upptäcka. De smälter helt enkelt in.

Bona Naturale Repair Kit för osynliga lagningar av repor
Om ett märke eller skada skulle uppstå i efterhand, är det lätt att göra en reparation av enbart den drabbade ytan. Med vanlig lack finns sällan något alternativ än att slipa ner hela golvet och göra om jobbet. Med Bona Naturale behövs inte detta. Man slipar bara det skadade området lätt för hand tills märket är borta och sen appliceras två lager Bona Naturale ovanpå. Lagningen blir osynlig och golvet är klart att gå på efter bara ett par timmar. Enklare kan det inte bli och därför lanserar också Bona ett reparations-kit under 2008 med allt som behövs för att golvägaren ska kunna utföra reparationen själv.

För både hem- och offentlig miljö
Bona Naturale finns också som UV-lack på förbehandlat trägolv. Under 2008 har Bona lanserat en tvåkomponentsversion av Bona Naturale för offentliga miljöer som utsätts för hårt slitage. Tvåkomponentsprodukten skiljer sig från 1-komponentsversionen av Bona Naturale genom att den kräver förarbete med en primer, Bona Naturale Base, innan toppskikten kan appliceras. Skyddet av den färdiga ytan vad gäller slitage och kemikalier är bättre för Bona Naturale 2-komponent, men utseendet och känslan är precis samma – hur naturligt som helst.

Bona Naturale bevarar den naturliga skönheten hos dina trägolv
Bona Naturale är en unik ytbehandling av golvet som skyddar och bevarar den naturliga skönheten hos dina trägolv. Andra behandlingar, oavsett hur naturliga de är, förändrar originalkänslan och utseendet. Det gör inte Bona Naturale. Bona Naturale ger golvet ett elegant utseende genom att det underhåller den verkliga känslan av trä. Ytan ger samtidigt ett utomordentligt skydd och är praktiskt taget underhållsfri jämfört med oljade/vaxade golv, eftersom den inte kräver något extra underhåll av slitlagret. Det unika ytskiktet gör att repor och spår av slitage inte är lika synliga som vid behandling med traditionella medel, vilket innebär att golvets fräscha utseende kommer att hålla längre jämfört med efter traditionell behandling. Kostnaderna för underhåll av oljade eller vaxade ytor bör jämföras med Bona Naturale vilket ger ytor som är nästan helt fria från underhåll. Detta är ett starkt argument när det gäller att jämföra totala kostnader för ett ytskydd på lång sikt.

Bilder: kan laddas ner från vår mediebank: www.bona.com/pressroom

Läs mer om Bona Naturale i PDF-versionen av pressmeddelandet.

• Materialfrågor, färgsättning