Bona Novia - ny standard för golvlack i hemmiljö

2009-03-02

Användarvänlig, med vacker infärgning. När Bona Novia appliceras på rent trä får trägolvet en behaglig och varm färgton. Den här infärgningen är unik bland vattenburna grund- och topplacker. Lätt att använda med roller, pensel eller applikator.

Tidsbesparande. Bona Novia är snabbtorkande och självförnätande, det vill säga att den kan användas både som grund- och topplack. På så sätt blir ytbehandlingen av golvet enklare och går snabbare. Beständigheten mot klackmärken är mycket hög och nås snabbt, vilket innebär att man redan nästa dag kan gå med skor på underlaget.

I dag står hållbarhet högt på listan inom trägolvsindustrin. Bona Novia är ett nytt bidrag till en helt miljöanpassad produktportfölj och lanseras samtidigt med Bonas miljöplattform "På rätt spår för en hållbar utveckling".

- Konsumenterna efterfrågar miljövänligare produkter baserade på naturliga material, säger Peter Hellström, försäljningschef på Bona, Sverige. Bona Novia är baserad på en ny innovativ teknik med kopplade polymerer. Detta ger en vattenburen lack utan lukt och med låg VOC-halt (lösningsmedel). Dessutom är den fri från NMP och NEP.

Trägolvet får en behaglig och varm träton
Den nya lacken är lämplig att använda på både nya golv och äldre renoverade golv. Bona är mycket stolta över att presentera Bona Novia, som framhäver det bästa i varje trägolv och kommer att ge kunderna nya möjligheter.

Fördelarna med Bona Novia är:

• Användarvänlig, grundlack behövs ej, tidsbesparande
  • Vacker och varm träinfärgning, gulnar- eller sidlimmar ej
  • För hemmiljö med normalt till hårt slitage
  • Miljöanpassad, för dig och dina kunder
  • Bra skydd mot hushållskemikalier och klackmärken
  • En ledande tillverkare

För mer information:
Peter Hellström, försäljningschef
Tfn: +46 40 38 73 09, peter.hellstrom@bona.com eller
Kenneth Eriksson, teknisk support
Tfn: + 46 40 38 73 14, kenneth.eriksson@bona.com

Bona AB är ett familjeägt företag grundat 1919. Huvudkontoret är beläget i Malmö, Sverige. Bonas affärsidé är att tillhandahålla produkter för installation, underhåll och renovering av trägolv under hela dess livslängd. Bona är marknadsledande när det gäller lacker och ytbehandling med global försäljning och dotterbolag i 18 länder. Koncernen sysselsätter ca 500 personer över hela världen och omsättningen 2007 uppgick till ca 1,3 miljarder kronor (ca 150 miljoner euro). www.bona.com.

• hållbarhet & miljö