Låt ditt golv glänsa: Bona visar hur du ska sköta ditt trägolv

Under de senaste fem åren har det i Europa blivit allt populärare att lägga färdigbehandlade trägolv. Idag är cirka 80 % av alla trägolv färdigbehandlade men alltför få vet hur de ska sköta sina trägolv för att de ska bevaras fräscha och vackra. Bona, företaget som är experter på trägolv och som tillverkar allt för trägolvet, har därför lanserat ett helt nytt koncept, Bonas rengörings- och underhållsprodukter för trägolv.

Att vaxa ett golv tillhör idag historien, men att underhålla trägolvet är fortfarande en viktig del när det gäller golvvård. Trä är ett naturligt material. Överdrivna mängder vatten och trä går inte bra ihop – träet sväller när det absorberar vatten och krymper när det torkar. Ett äkta trägolv har den unika egenskapen att det kan renoveras istället för att bytas ut, till skillnad från plastmattor eller andra golvmaterial. Ett trägolvs skönhet kan bestå i flera generationer. Det går helt enkelt att förlänga trägolvets livslängd, men det gäller att använda rätt produkter från början. Det finns mycket att tjäna på förebyggande underhåll. Att lägga eller renovera ett trägolv är en stor investering och bästa sättet att långsiktigt se till att golvet bibehåller sitt värde är att vara säker på att underhållet görs rätt.

”Bona har mer än 80 års erfarenhet av att utveckla och tillverka produkter som tar fram det bästa av ditt trägolv. Vi vill att dina trägolv ska glänsa. Vi är den enda aktören på marknaden som fokuserar på trägolv. Med Bonas rengöringsprodukter för trägolv ger vi marknaden ett färdigblandat vattenbaserat rengöringsmedel med full rengöringseffekt. Det är ett enkelt sätt att rengöra golvet från fläckar utan påverka golvets vackra lyster”, säger Fredrik Turesson, Area Sales Manager på Bona Sverige.

Bonas rengörings- och underhållsprodukter för trägolv har länge varit en framgång i USA. Spanien och Tyskland var de första marknaderna i Europa där Bona valde att marknadsföra sina underhållsprodukter för trägolv. Nu är det dags för resten av Europa.

Bona arbetar för närvarande aktivt med att öppna nya distributionskanaler för att kunna nå ut till konsumenterna. ”Vår största utmaning är att göra det lätt för människor att få tag på produkterna”, säger Fredrik Turesson. Vi har ett tydligt långsiktigt mål; vi vill vara där människor handlar. Men redan idag kan såväl yrkesanvändare som privatkonsumenter handla produkterna online på vår hemsida www.bona.com.

”Du behöver inte vara proffs för att använda Bona rengörings- och underhållsprodukter för trägolv. Allt du behöver göra är att sopa golvet, spraya med Bonas rengöringsmedel, dra över med Bona microfiberduk och mopp. Denna enastående kombination får fram känslan från ditt ursprungliga trägolv”, säger Fredrik Turesson.