Håkan Rudels ny affärsområdeschef för Bonnier Books

Bonnierförlagens vd Håkan Rudels har utsetts till ny affärsområdeschef för Bonnier Books. Affärsområdet samlar Bonniers samtliga bokverksamheter, och är den ledande förlagsgruppen i norra Europa.

Håkan Rudels kom till Bonnierförlagen 2005 och var där bland annat marknadschef för Albert Bonniers Förlag och sedan för hela Bonnierförlagen, innan han 2014 blev vd. När han nu tar rollen som chef för Bonnier Books kvarstår han även som vd för Bonnierförlagen, där CFO Sara Börsvik samtidigt får en utökad roll som operativ chef.

I affärsområdet Bonnier Books ingår förutom den svenska verksamheten bland annat förlagshus i Tyskland, Storbritannien, Finland, Norge och Polen, samt digital och fysisk bokförsäljning. Affärsområdet, med 2500 medarbetare, omsatte under 2016 7,7 miljarder kronor.

Tomas Franzén, vd Bonnier AB: ”Håkan Rudels har bevisat sig på en rad roller inom Bonnierförlagen, som haft en stark utveckling avseende både ekonomi och utgivning under hans vd-år. Med sitt djupa branschkunnande är jag övertygad om att Håkan är rätt person för att leda det här affärsområdet. Vi har stora ambitioner för fortsatt utveckling och tillväxt i våra förlagsverksamheter.”

Håkan Rudels: ”Enligt min mening är det här det intressantaste jobbet i förlagsvärlden. Att få ansvara för Bonniers samlade förlagsverksamhet, med 200 års tradition av ständig förnyelse och innovation, känns magiskt. Det viktigaste för oss framåt är att vara fortsatt relevanta för våra författare, läsare, medarbetare och ägare i tider av utbudsöverflöd och förändrade konsumtionsmönster. Vårt fokus som ett av Europas ledande förlagshus är att ge ut de bästa berättelserna, och att bygga moderna, värderingsstyrda organisationer. Och givetvis att i slutändan ha väsentligt högre intäkter än kostnader, det är vare sig lättare eller svårare än så. ”

Håkan Rudels efterträder Jacob Dalborg som lämnade bolaget i oktober, vilket tidigare meddelats.

• Litteratur

• koncernledning
  • personalförändring
  • tomas franzén
  • håkan rudels
  • bonnier books
  • bonnier ab

Nordens ledande medieföretag med över 200 års erfarenhet av mediemarknader i förändring.

Håkan Rudels

affärsområdeschef Bonnier Books tel +46 73 773 80 55