Kungsängen 15:1 Uppsala

Bonnier Fastigheter förvärvar kontorsfastighet i centrala Uppsala

Bonnier Fastigheter AB gör sitt andra förvärv i Uppsala och köper fastigheten Kungsängen 15:1 av Hemfosa AB.

Kungsängen 15:1 ligger ca 400 m från centralstationen i bästa läge utmed Fyrisån i korsningen av Östra Ågatan och Strandbogatan. Fastigheten är i princip fullt uthyrd och bland hyresgästerna kan nämnas Arbetsförmedlingen, Nordea, Bjerking, Telia och Uppsala läns landsting m.fl. Kvarteret som är uppfört i två etapper 1993 och 2003 består av sex huskroppar.

Den totala uthyrbara arean i Kungsängen 15:1 uppgår till drygt 24 500 kvm samt en befintlig byggrätt på ca 6 000 kvm. Därutöver finns 160 garageplatser och 40 parkeringsplatser.

– Fastigheten ligger i ett av Uppsalas bästa kontorslägen på promenadavstånd från centralstationen i ett område vars attraktivitet vi tror kommer att stärkas ytterligare i framtiden. Genom detta förvärv fortsätter vi vår satsning på att etablera oss som en betydande aktör på Uppsalas fastighetsmarknad, säger Tomas Hermansson, vd Bonnier Fastigheter.

Bonnier Fastigheter tillträder fastigheten den 31 augusti.

För mer information, vänligen kontakta:

Tomas Hermansson, VD, 070-553 80 98    tomas.hermansson@bonnierfastigheter.se

Björn Boestad, Transaktionsansvarig, 073-439 26 42   bjorn.boestad@bonnierfastigheter.se

Bonnier Fastigheter, som är helägt av familjen Bonnier, bildades 1985 för att förvalta och utveckla Bonnierkoncernens fastighetsinnehav. Företaget äger och förvaltar kommersiella fastigheter inom Storstockholm och Uppsala. Merparten av fastigheterna är centralt belägna i Stockholms innerstad, men vi satsar även på de expansiva områdena Kista, Kungens Kurva, Värtahamnen och sedan våren 2018 även Uppsala. För närvarande äger och förvaltar bolaget fastigheter med en total yta av ca 300 000 kvm.