Bonnier Fastigheter och ICA Fastigheter bildar gemensamt bolag med ca 5 miljarder i fastighetsvärde

Bonnier Fastigheter Invest AB har förvärvat 50 % av aktierna i Trecore Fastigheter AB. Trecore Fastigheter äger 44 fastigheter belägna i 38 kommuner fördelade över hela landet. Bolaget ska äga, förvalta och utveckla butiksfastigheter med huvudsakligen ICA-butiker som hyresgäster.

Portföljens 44 fastigheter omfattar drygt 150 000 kvadratmeter. Hyresavtalen utgörs av livsmedelsbutiker med långa löptider. Hyresgäster är ICA butiker som exempelvis Maxi ICA Stormarknad, ICA Kvantum, ICA Supermarket och ICA Nära. ICA Fastigheter kommer även fortsättningsvis att förvalta butiksfastigheterna.

Säljare är ICA Fastigheter Holding AB och tillträde har skett den 1 april 2022.

- Detta är ett bolag med en mycket fin fastighetsportfölj av livsmedelfastigheter i bra lägen. Det är för oss även ett långsiktigt partnerskap med ICA som är marknadsledande inom dagligvaruhandel i Sverige. Portföljen är i princip fullt uthyrd till ICA-butiker på hyresavtal med långa löptider. Bonnier Fastigheter ser fram emot en långsiktig samverkan. Den här investeringen bidrar för oss med en ökad riskspridning samtidigt som vi får en långsiktigt stabil avkastning till låg risk, säger Tomas Hermansson, Vd Bonnier Fastigheter.

Rådgivare till Bonnier Fastigheter i denna affär har varit JLL, Roschier och PWC.

För mer information:

Tomas Hermansson, Vd Bonnier Fastigheter, 070-553 80 98, tomas.hermansson@bonnierfastigheter.se

Bonnier Fastigheter ska på utvalda delmarknader med lokal närvaro och ett långsiktigt engagemang förvärva, utveckla, förädla och förvalta egna fastigheter. Sedan 1856 har Bonnier varit en långsiktig fastighetsägare och samhällsutvecklare som bidrar till ett hållbart, tryggt och öppet samhälle. Verksamheten bedrivs i tre affärsområden: Kommersiella Fastigheter, Bostäder och Service. Merparten av fastigheterna är belägna i Stockholms innerstad och Uppsala. Bonnier Fastigheter är helägt av familjen Bonnier.