Muninhuset, Kungsängen 15:1 Uppsala

Bonnier Fastigheter utvecklar Muninhuset i Uppsala

Efter att ha omförhandlat merparten av hyresavtalen i Muninhuset påbörjar nu Bonnier Fastigheter en omfattande ombyggnation av fastigheten för att effektivisera, modernisera och utveckla lokalerna. Vidare förbereds byggstart för ytterligare ca 6 000 kvm kontorslokaler i Muninhuset.

Muninhuset ligger på promenadavstånd från centralstationen i bästa läge utmed Fyrisån i korsningen av Östra Ågatan och Strandbodgatan. Fastigheten har en uthyrbar area om ca 24 500 kvm och är i princip fullt uthyrd.

Under 2019 har flera större hyresgäster omförhandlat sina avtal, totalt ca 11 000 kvm i Muninhuset.

”Som relativt ny fastighetsägare i Uppsala vill vi skapa nya relationer och bredda våra kontaktnät med dem som bor och arbetar lokalt här. Därför har vi haft som mål att i största möjliga mån samarbeta med lokala aktörer. Vi har i våra förfrågningar i projekt endast frågat lokala konsulter och entreprenörer med god lokalkännedom. Vi är här för att stanna och ser fram emot många spännande projekt i Uppsala”, säger Projektchef Maziar Shokraee, Bonnier Fastigheter.

Det finns dessutom en byggrätt om ca 6 000 kvm på fastigheten. Det är en spännande affärsmöjlighet som innebär att Bonnier Fastigheter kommer att kunna erbjuda Uppsalas mindre företag nya toppmoderna kontorslokaler - alltifrån 290 kvm till 3 600 kvm. Bonnier Fastigheter är i full gång med att förbereda för byggstart och hoppas komma igång redan under hösten i år med första inflyttning i början av 2022.

”Fastigheten ligger i ett av Uppsalas mest intressanta kontorslägen med promenadavstånd från centralstationen och city, i ett område vars attraktivitet vi tror kommer att stärkas ytterligare i framtiden. Vi är långsiktiga och arbetar aktivt för att utveckla närområdet kring fastigheten. Nu går vi in i första fasen där vi skapar trevligare gemensamma miljöer, både ute och inne samt erbjuder en bättre service för våra hyresgäster”, säger Lars Skoglund Marknadsområdeschef, Bonnier Fastigheter.

För mer information:

Lars Skoglund
Marknadsområdeschef Uppsala
lars.skoglund@bonnierfastigheter.se

Bonnier Fastigheter, som är helägt av familjen Bonnier, bildades 1985 för att förvalta och utveckla Bonnierkoncernens fastighetsinnehav. Företaget äger och förvaltar kommersiella fastigheter inom Storstockholm och Uppsala. Merparten av fastigheterna är centralt belägna i Stockholms innerstad, men vi satsar även på de expansiva områdena Kista, Kungens Kurva, Värtahamnen och Uppsala. För närvarande äger och förvaltar bolaget fastigheter med en total yta av ca 300 000 kvm.