De kan vinna Hornstullspriset 2014

Hornstullspriset är en utmärkelse som årligen utser lokala eldsjälar, verksamma i Hornstull. De nominerade är Sociala centret i Hornstull, polisen Sanna Granbeck samt Hornstulls marknad. Vinnaren, som belönas med ett stipendium på 20 000 kronor, presenteras den 26 april i samband med handelsplatsen HORNSTULLs ettårsdag.

De tre nominerade till det nyinstiftade Hornstullspriset är Sociala centret i Hornstull, Frälsningsarméns verksamhet som hjälper utsatta och ger ensamma människor en mötesplats,

polisen Sanna Granbeck, kvarterspolisen som arbetat med och engagerat sig för Hornstulls ungdomar i över 30 år samt Hornstulls marknad som drivs av Föreningen Glad Stad. Föreningen anordnar återkommande populära marknader och loppisar för närboende och besökande.

Bakom priset står handelsplatsen HORNSTULL som sedan starten i april 2013 värnat om lokala företeelser i stadsdelen, bland annat genom att brygga lokala ölsorter och skapa en ny karta över stadsdelen. Med Hornstullspriset vill handelsplatsen belöna och uppmärksamma det brinnande engagemanget som finns bland personer och organisationer i Hornstull. Juryn som utser priset består bland annat av Hornstullspatrioten tillika formgivaren David Ehrenstråhle, Sara Falkevik, marknadsansvarig för Hornstull, samt Hornstulls Marknadsråd med representanter från butikerna och restaurangerna.

­– Som stadsdelscentrum är det viktigt för oss att värna om det lokala och uppmuntra sådant som kan göra vår stadsdel ännu bättre. Vi vill därför belöna den energi och omtanke som finns här genom att instifta Hornstullspriset, säger Sara Falkevik marknadsansvarig på HORNSTULL.

Priser delas för första gången ut i samband med marknadsplatsen HORNSTULLs ettårsdag den 26 april 2014. Allmänheten är välkommen att delta under prisutdelningen.

Plats: På Hornstulls gatuscen på torget längs med Långholmsgatan (vid dåligt väder sker prisutdelningen inne i handelsplatsen)

Datum och Tid: 26 april 2014, kl.13.00

För mer information vänligen kontakta:

Sara Falkevik, marknadsansvarig Hornstull

sara.falkevik@hornstull.se

www.hornstull.se

Om Hornstullspriset

Hornstullspriset är ett hedersomnämnande och ett ekonomiskt stipendium på 20 000 kronor. Priset ska tilldelas en person eller organisation som verkar i Hornstull och som på ett anmärkningsvärt eller extraordinärt sätt bidrar till området och människorna som rör sig på platsen. En person vars engagemang har gjort Hornstull till en lite bättre plats, helt enkelt. Pengarna ska gå till att stärka den egna verksamheten eller för att uppmuntra liknande verksamheter i området.

Om HORNSTULL

HORNSTULL är en handelsplats i korsningen Långholmsgatan/Hornsbruksgatan som är särskilt mån om det lokala Hornstull med omnejd. Handelsplatsen består av 39 butiker och restauranger bland annat, H&M, N-store samt krogar som Beijing 8, Tjoget och familjen Ahlboms nya satsning Hornhuset. Handelsplatsen ägs och förvaltas av Bonnier Fastigheter.