Lena Cronqvist, Pietà, 2001

Höstens utställningar på Bonniers Konsthall 2020

Sorgearbete
2 september-1 november
Medverkande konstnärer: Nadine Byrne, Alejandro Cesarco, Lena Cronqvist, Jonas Dahlberg, Berit Lindfeldt och Jennifer Loeber
Föranmälan till pressvisningen måndag 31 augusti görs till
Kajsa.ponten@bonnierskonsthall.se

Om sorg är namnet på saknad, förlust och ledsamhet så är sorgearbete den ansträngning som finns i handhavandet av sorg. Utställningen på Bonniers Konsthall vill handla om just detta – arbetet som sorg kräver. Konstverken berör däremot inte sorgearbete i en teoretisk eller filosofisk mening. Verken som samlas här är skapade ur eller i ett sorgearbete.

Utställningen planerades långt innan covid-19 epidemin. Från början ville den beröra vår relation till porträtt och objekt som blir kvar från människor som lämnat oss, och hur efterlevande kan använda dessa som verktyg i sitt sorgearbete. Men frågan om sorg fick ny aktualitet när döden—med antal avlidna i tusental—blev en vardaglig företeelse och världen började följa kurvor av liv som tagit slut. Vi ser nu utställningen som en plats i vilken vi tillsammans kan tala om sorg. För om vi genom konsten kan identifiera oss med någon annans sorgearbete, kanske vi lättare kan föreställa oss att andra kan identifiera sig med vårt. Vi blir då mindre ensamma i sorgen; sorgearbetet kan bli kollektivt.

Den gemensamma nämnaren för konstnärerna i utställningen är att de har mist någon som de älskat och att de i sina verk har gett utlopp för sorgen. I film, foto, skulptur och måleri porträtterar de inte bara den avlidne och dennes ägodelar utan också personens frånvaro.

I utställningen möter vi sorg och outhärdlig smärta, men också acceptans, överlevnad och kärlek. Det är privata ämnen som är svåra att samtala om och när orden inte räcker till kan konsten vara det språk vi behöver.

BKH Curator Award
Världen är borta, jag måste bära dig
2 september-1 november
Curator: Mathilde Walker-Billaud
Medverkande konstnärer: Susan Hiller, Sky Hopinka, Bethan Huws, Gala Porras-Kim, Krista Belle Stewart

Bonniers Konsthall presenterar stolt den första vinnaren av BKH Curator Award, Mathilde Walker-Billaud med sin utställning Världen är borta, jag måste bära dig. Mathilde Walker-Billaud är ursprungligen från Frankrike men är nu verksam i New York, där hon nyligen examinerades från Center of Curatorial Studies, Bard Collage.

Utställningen Världen är borta, jag måste bära dig presenterar genom film, ljud och teckning olika sätt att överföra och ge ljud åt minoritetsspråk världen över. I utställningen medverkar fem konstnärer som genom sina praktiker låter ljudet vara viktigare än bilden. Konstverken berättar om det starka förhållandet mellan språk, kropp och plats, och ger egenmakt åt själva ljuden som har tystats men som fortfarande genljuder i länder runt om i världen.

Sedan starten 2006 har Bonniers Konsthall engagerat sig i den unga konsten. I samma anda är BKH Curator Award tänkt att premiera insatser inom det curatoriella fältet, i förhoppning om att det ska skapa möjligheter för nya röster. BKH Curator Award presenteras med stöd av Eljest.

Maria Bonnier Dahlins Stiftelse 2020
2 december 2020 - 17 januari 2021

Maria Bonnier Dahlins stiftelse delar årligen ut stipendium till unga svenska konstnärer för att stötta dem i deras arbete. Stiftelsen grundades 1985 av Jeanette Bonnier (1934-2016) till minne av hennes dotter Maria som omkom i en bilolycka 1985, endast 20 år gammal. Maria Bonnier Dahlins stiftelse har hela tiden sökt upp det nya och det nyskapande, och de konstnärer som tagit emot stipendiet genom åren tillhör idag några av Sveriges mest uppmärksammade.

Årets stipendiater offentliggörs den 21 augusti 2020. Mottagarna tilldelas en prissumma på 100.000 kr vardera samt presenteras i en utställning som öppnar den 2 december på Bonniers Konsthall. Årets gästjury består av Curatorn Jonatan Habib Engqvist och konstnären Lina Selander, MBDS stipendiat 2005.