Foodies se hit – här är de nya restaurangerna i Stockholm du borde testa

Hela stan är full av foodies. I alla fall enligt statistiken. Sex av tio stockholmare äter ute fler än två gånger varje månad. Det gör restaurangbranschen till en miljardbransch, som förra året omsatte 99 miljarder kronor. Stockholmsrestaurangerna Burger & Lobster, Carousel och Banana var några av förra årets nyöppnade restauranger som ville vara med och dela på kakan till besökarnas glädje. När stjärnkrögarna Melker Andersson och Danyel Couet öppnade den 500-sittplats stora Mother i början av 2016 skruvades förväntningarna inför ännu ett restaurangår upp. Och vi lär inte bli besvikna. Bookatable har listat de nya restaurangerna du inte borde missa.

Förra året omsatte restaurangbranschen, enligt SCB, 99 miljarder kronor och har de senaste fem åren haft en ökningstakt på 15,6 procent. Det är en ökning som är fem gånger större än den i livsmedelsbranschen. Orsakerna tros vara flera, där svenskarnas goda ekonomi är en av dem. I snitt lägger vi 840 kronor på ett restaurangbesök, vilket är en ökning med 50 kronor på sju år.

En undersökning från Bookatable visar att nära hälften av svenska folket (48 procent) går ut och äter oftare än 2 gånger i månaden och 18 procent så ofta som 1-2 gånger i veckan. I Stockholm är siffrorna ännu högre; 22 procent äter ute 1-2 gånger i veckan och 60 procent fler än 2 gånger i månaden.

Under våren 2016 har flera uppmärksammade restauranger öppnat. Men någon särskild trend syns inte ännu:

– Efter att ha kikat på våra kollegor på Bookatable i England förutspår vi en trend där allt fler restauranger bara serverar en sak. Vi har börjat se det lite lätt redan nu med restauranger såsom Duck and Crab och Lobster and Burger, men det kommer troligtvis ännu mer nischade restauranger framöver. Under tiden finns det minst sagt många nya restauranger att äta sig igenom, säger Jonas Carlén, Regional Director på Bookatable.

Hetaste nya restaurangerna

• Food Village, Hammarby Sjöstad

En mötesplats som rymmer restaurang, kafé och en matbutik med saluhallskänsla, allt under samma tak.

• A House Bouillon, Östermalm

Mannen bakom Esperanto och förra årets Nobelmiddag, Sayan Isaksson, satsar på buljong i gamla Arkitekturskolans lokaler. På menyn finns det flera buljonger att välja mellan, tillagade med olika tekniker och råvaror. Tillbehörsmässigt kommer det att finnas allt från oxbringa till sjögräs och pocherat ägg.

• The Market, Scandic Continental, City

The Market är en livlig matmarknad för dig som vill njuta av en hälsosam och vällagad måltid. Oavsett om de är marinerade, färska, kryddiga eller färgrika – grönsakerna står alltid i centrum.

• Agrikultur, Vasastan

En mindre restaurang som satsar på hållbarhet och mat från utvalda svenska gårdar.

• Teatern, Södermalm

I Ringens köpcentrum tolkas snabbmat av kända kockar såsom Fävikens Magnus Nilsson, Adam Dahlberg och Albin Wessman från Adam & Albin och Marco Baudone från Kornshamntorg no.53.

• Duck & Crab, Östermalm

Som namnet antyder är det anka och krabba som styr menyn hos Duck & Crab, den trendigt amerikanskinspirerade krogen på Östermalm där du avnjuter maten vid långbord.

Öppnar snart

• Portal, Vasastan

Klas Lindberg, Årets Kock 2012, öppnar sin nya restaurang i Vasastan i augusti.

• Eatery Social Taqueria, Skanstull

Marcus Samuelsson nya beskrivs som en ”hipstertacorestaurang” och slår upp portarna i juni på Clarion Hotel. Där kommer det att bjuda på tortillas, långbord, uteservering, roliga ölsorter och, inte minst, tequila.

• Paul’s, City

På Haymarket by Scandic, på den plats där PUB en gång stod, kommer restaurang Paul's och baren American att finnas. Preliminär premiär i maj.

Mail: emma.nordenstaaf@spotlightpr.se
Telefon: +46 (0)704- 29 99 59

• foodies
  • nyöppnat
  • restaurang
  • lista

• Stockholm

Bookatable är, med över 15 000 restauranger och miljontals bokande gäster varje månad, Europas största onlinesajt för restaurangbokningar. Bookatable verkar för att föra samman krögare och gäster via en enda, levande och dynamisk mötesplats. Bookatables huvudkontor ligger i London, med lokala kontor i Hamburg och Stockholm. Bookatable har restauranger i över 39 länder och tar bokningar från fler än 34 länder. Exklusiv samarbetspartner är Michelin.

Bookatable låter gäster utforska, upptäcka och boka restauranger snabbt och enkelt via sin app och webbsajt - direkt mobil, läsplattan eller via en dator. Från centralt belägna toppkrogar till lokala matställen och välrenommerade Michelinstjärnkrogar – med mer än tusentals restauranger över hela Europa att välja bland har Bookatable allt. Bookatable hjälper restauranger som exempelvis Pied a Terre, Pizza Express och Hilton med onlinebokningar genom deras egna webbsajter, Bookatable.com och andra nyckelpartners som Tripadvisor.co.uk, SquareMeal.co.uk, Michelin.fr, Reserviermich.de och Restaurangkartan.se. Bookatables prisbelönta molnbaserade teknologi hjälper restauranger att hantera bokningar och bordsplaceringar och att säkerställa optimala sittningar och förmedlar över 2.5 miljoner gäster till sina restaurangkunder varje månad.