Livebookings Restaurangindex visar på två trender: restaurangerbjudanden och bordsbokning i mobilen

Konsumenter efterfrågar restaurangerbjudanden allt mer
Utbudet av restaurangerbjudanden (deals) har spridit sig snabbt i Europa under året. Livebookings Restaurangindex visar att konsumenter i Sverige, Danmark och Storbritannien efterfrågar restaurangerbjudanden betydligt mer än övriga Europa.

Sverige och Storbritannien erbjuder dessutom de bästa rabatterna, i genomsnitt erbjuds man att äta ute till 50 % av originalpriset.

LAND                   Rabatt på full meny i genomsnitt (%)
England                50%
Tyskland               19%
Sverige                50%
Frankrike               37%
Spanien                18%

Livebookings konsumentsajt Bookatable.com har nyligen lanserat dealstjänsten "Bookatables Krogerbjudande" i Sverige. Denna tjänst baseras på exklusiva erbjudanden som går ut till Bookatables databas löpande. Det innebär att restauranger har möjlighet att lyfta fram sin verksamhet i rampljuset under en tid för att locka nya gäster och fylla sina tomma stolar. Tjänsten finns sedan tidigare i England, Danmark och Tyskland.

Colin Tenwick, Livebookings VD säger: “Genom att skapa en marknad för deals och ta till sig ny teknologi har restauranger fått ett uppsving under en tid då många andra branscher haft det tufft. Dealsmarknaden är stor, omfattar alla typer av restauranger och når många konsumenter varje dag.”

Livebookings Restaurangindex visar också att näst efter Frankrike är Sverige det land i Europa som föredrar lokal mat framför annan när de går ut och äter, en tredjedel av alla bokningar i Sverige görs hos restauranger som serverar svenskt. I England är det istället italienskt som toppar och i Spanien och Danmark är det annan typ av mat.

Mobilen allt viktigare för restauranger
Förutom efterfrågan på restaurangerbjudanden har bokningar online och från mobiltelefonen ökat. Livebookings Restaurangindex visar på en ökning med 33 % på onlinebokningar i Sverige under första halvåret av 2011 jämfört med andra halvåret av 2010. Samtidigt ser vi en ökning med hela 167 % på mobila bokningar i Sverige under samma period som ovan.

De fem restauranger som fått flest bokningar online i Sverige under 2011 är:
Berns Asiatiska
Sturehof
Riche
Kungsholmen
Grill

De fem restauranger som fått flest mobila bokningar i Sverige under 2011 är:
Riche
Sturehof
Kungsholmen
Berns Asiatiska
Ljunggren

- Förutom erbjudanden är kanske den mest betydande utvecklingen användandet av mobiltelefonteknologin. Smartphone ser ut att bli en restaurangs starkaste marknadsföringsverktyg, säger Linda Rehn, Nordisk marknadschef på Livebookings.

För mer info om Livebookings se www.livebookings.se
För mer info om Krogerbjudandet kontakta alexandra.laplaca@bookatable.com

Statistik
Om inget annat anges kommer statistiken från denna pressrelease från Livebookings restaurang Index. Indexet baserar på Livebookings och Bookatables online- och mobila bokningsdata som kommer från 9000 restauranger i 23 länder.

• linda rehn
  • krogerbjudande
  • mobila bokningar
  • restaurangindex
  • colin tenwick
  • berns asiatiska
  • sturehof
  • riche
  • kungsholmen
  • grill
  • ljunggren

Livebookings har världens enda globala och webbaserade restaurangtjänst för bokning och marknadsföring. Vi levererar över en miljon gäster varje månad till 9 000 restauranger, bland annat Grill, Mathias Dahlgren Matbaren, Eriks Gondolen, Sturehof, Riche, Berns Asiatiska, East och Gordon Ramsey Holdings. Med vårt bokningsverktyg kan restauranger erbjuda sina gäster att enkelt och kostnadsfritt boka bord på nätet, samtidigt som de kan hantera bokningarna effektivt och bygga upp en värdefull kunddatabas. Vi stödjer aktivt våra kunder med specialerbjudanden, nätkampanjer och annat som lockar nya gäster och behåller de gamla. Vår konsumentsajt Bookatable.com och vårt nätverk med över 300 distributionspartner, t.ex. lastminute.com, Eniro.se och Restaurangguiden, ser till att våra erbjudanden når vitt och brett.

Företaget har sin bas i London med kontor över hela Europa och USA. Med kunder i 23 länder är Livebookings det ledande nätbokningsföretaget i Europa. Det övergripande målet är att kunderna ska öka sin lönsamhet och fler ska upptäcka hur trevligt det är att äta ute.