Restaurangbokningar via mobilen fortsätter att växa

Svenska mobilkunder ligger i topp när det gäller förbrukning av mobildata*. Vår kärlek till mobilen syns även i antalet restaurangbokningar via mobila enheter - 36 procent av alla restaurangbokningar görs via mobil eller surfplatta, en ökning med sexton procent från förra året. Undersökningen från Bookatable visar också att svenskarna är spontana i sina restaurangbesök – endast 27 procent av bokningarna görs en vecka eller mer innan besök.

Enligt bokningsstatistik från Bookatable har antalet bokningar i Sverige under ett år gått från 20 procent till 36 procent. Statistiken, som bygger på bokningar gjorda i Sverige, Tyskland och Storbritannien, visar dock att Sverige inte ligger i framkant när det kommer till att boka via mobilen. I Storbritannien har den mobila trenden nått längre - där görs mer än hälften av bokningarna via mobiler och surfplattor.

Statistiken visar också att svenskarnas genomsnittsnota för ett restaurangbesök är 465 SEK per person och besök. Det är en minskning från tidigare år. En förklaring är att svenskarna i större utsträckning väljer mellanpris-restauranger före fine dining. 2014 valde 45 procent av restauranggästerna fine dining, i år är motsvarande siffra 37 procent.

– Det är oftare lättare att få bord på en mellanprisrestaurang medan lyxrestaurangerna kan vara bokade flera veckor framåt. Mobilen har gjort oss mer spontana i våra restaurangbokningar och en konsekvens av detta är då att vi i större utsträckning väljer budget- eller mellanprisrestauranger där det är lättare att få bord, säger Jonas Carlén, Commercial Director för Norden på Bookatable.

* http://computersweden.idg.se/2.2683/1.601245/de-branner-mest-mobildata-i-varlden

• boka restaurang
  • mat
  • restaurang