Lyssnarbarometern för november 2017: Viktig bokmånad även för lyssnarna

Lyssnarbarometern för november 2017: Viktig bokmånad även för lyssnarna

November är den första av årets två viktigaste månader för bokbranschen. Förutom att många försöker hitta den perfekta boken att ge bort i julklapp visar Lyssnarbarometern för november att många även hittade tid för att lyssna på böcker. Dan Browns senaste världssuccé, Begynnelse, gjorde intåg på topplistan och blev genast den mest lyssnade titeln i Sverige under november.

Totalt minskade lyssningen i november med 3,2 procent, jämfört med föregående månad, till 20,6 timmar i snitt per användare. Viss kalendereffekt bör räknas in då november hade färre dagar än oktober. Detta innebär att lyssnandet under november ligger på en oförändrad nivå.

- Årets två sista månader ses som den fysiska bokens allra viktigaste. Ofta är boken en perfekt julklapp samtidigt som flertalet stora titlar ofta lanseras och lyfts fram i butik kring jul. Därför är det mycket glädjande, trots fokus på den fysiska boken, att lyssnandet inte har påverkats. Förmodligen är orsaken en kombination av att ljudboken ofta inte lockar samma målgrupp som den fysiska boken, samtidigt som ljudboken ger möjlighet till avkoppling i all julstress, säger Niclas Sandin, vd BookBeat.

Under november klättrade Dan Browns ”Begynnelse” upp till en förstaplats och petade ned ”Mannen som sökte sin skugga”,av David Lagercrantz, som nu placerar sig på en tredjeplats. På en andraplats under november placerar sig Simona Ahrnstedt med titeln ”Allt eller inget”. Samtliga topp-tre-titlar har lanserats under hösten 2017.

- På topplistan över de mest lyssnade böckerna i november tronar cliffhangermästaren Dan Brown med den fjärde boken om professor Robert Langdon. Vetenskap och historiska gåtor, blandat med action verkar vara ingredienserna som fick svenska folket att behålla lurarna på i november, säger Agnes Junker, Head of Content, BookBeat.

- Novemberlistan visar också ett tydligt exempel på ”backlist-effekten”, det vill säga att tidigare böcker i en serie plötsligt kan få ökat intresse tack vare draghjälp från ett nytt boksläpp. ”Märkta för livet” av Emelie Schepp är den första delen om åklagare Jana Berzelius och i november klättrade den tillbaka upp på topplistan bland de mest lyssnade böckerna i Sverige. Tillgången av alla titlar gör att våra användare kan lockas av en ny bok, kanske testa den och sen med bara en knapptryckning växla till seriens första del. Den möjligheten utnyttjar många ljudbokslyssnare och kan på så sätt njuta av många beroendeframkallande deckarserier, avslutar Agnes Junker, Head of Content, BookBeat.

Kommande datum för publicering av Lyssnarbarometern: 9 januari.
* All statistik baseras på BookBeats egna användardata om inget annat anges. Vid användning av statistik vänligen ange BookBeat/Lyssnarbarometern som källa.

Niclas Sandin, VD, BookBeat,niclas.sandin@bookbeat.com
Agnes Junker, Head of Content, BookBeat, agnes.junker@bookbeat.com
Linda Grängzell, presskontakt, linda.grangzell@starcom.se

OM BOOKBEAT