”Monster” stärker lyssnandet bland unga

”Monster” stärker lyssnandet bland unga

Under oktober ökade lyssnandet, jämfört med föregående månad, med 4,9 procent. Ökningen kan till stor del tillskrivas de yngre målgrupperna; 18-24 och 25-34. Under året, tillika under oktober, har en tydlig trend för självbiografier kunna skönjas. Under oktober lanserades Joakim Lundells självbiografi, ”Monster”, som snabbt klättrade upp på topplistan och på kort tid har blivit en av de mest lyssnade självbiografierna under hela 2017.

Under oktober lanserades flertalet nya titlar. En av de mest medialt uppmärksammade var Joakim Lundells självbiografi ”Monster”. På kort tid har titeln blivit en av de mest lyssnade självbiografierna under hela 2017. Generellt sett går kategorin och genren ”självbiografier” starkt som ljudbok.

- ”Monster” beskriver en uppväxt under svåra förhållanden och förmedlar en känsla många kan relatera till. Just denna typ av biografi, kopplat till ett ämne som berör många, är genomgående för de biografiska berättelserna som flest lyssnare fastnar för. En liknelse är ”långa versioner av starka sommarprat” när författarna själva läser in och lyssnarna får fördjupa sig i ett ämne, säger Niclas Sandin, vd BookBeat.

Under oktober lanserades två populära titlar som båda direkt placerade sig på månadens topplista, trots helt skilda målgrupper sett till ålder. Den ena var ”Monster” där åldersgruppen 18–34 år stod för hela 43 procent av allt lyssnande och den andra var ”De sju som såg” av Denise Rudberg där motsvarade åldersgrupp endast stod för 13 procent av all lyssning och hela 87 procent av lyssnarna var över 35 år.

- Det är intressant att se hur vissa titlar tydligt driver lyssnandet i olika ålderskategorier. Inom kort kommer även Youtubestjärnan Therése Lindgrens nya bok och vi förutspår liknande fördelning, vilket är positivt, då den här typen av titlar och personligheter skapar både fler lyssnare men även läsare, säger Agnes Junker, Head of Content, BookBeat.

Under oktober bibehöll ”Mannen som sökte sin skugga”,av David Lagercrantz, sin förstaplats som den mest lyssnade titeln. Därefter placerade sig den nya titeln ”De sju som såg” av Denise Rudberg på en andraplats. Camilla Läckbergs ”Häxan” backade även denna månad och ligger nu på en femteplats. Den nya titeln ”Monster” placerade sig på en fjärdeplats. Ytterligare en nylanserad titel som på kort tid har lockat många lyssnare och som under oktober placerade sig på topplistan var ”Allt eller inget”, av Simona Ahrnstedt.

Sett till demografiska variabler visar siffrorna för oktober att kvinnor fortsatt står för majoriteten av lyssnandet, detta med en andel om 78 procent. Åldersfördelningen var överlag kvar på motsvarande nivåer som föregående månad.

Inga större förändringar för lyssnandet runt om i landet. Stockholms län står fortsatt för en stor del av lyssnandet. Andra län som under oktober överindexerade i förhållande till befolkningsmängd var bland annat Östergötland, Uppsala, Jönköping och Örebro. Skåne var precis som föregående månad under index.

Kommande datum för publicering av Lyssnarbarometern: 6 december.
*All statistik baseras på BookBeats egna användardata om inget annat anges. Vid användning av statistik vänligen ange BookBeat/Lyssnarbarometern som källa.

Niclas Sandin, VD, BookBeat,niclas.sandin@bookbeat.com
Agnes Junker, Head of Content, BookBeat, agnes.junker@bookbeat.com
Linda Grängzell, presskontakt, linda.grangzell@starcom.se

OM BOOKBEAT