Säljarfavorit hjälper dig välja rätt mäklare

Under 2018 lämnade säljaren från var femte bostadsaffär i Sverige ett omdöme om sin mäklare på HittaMäklare. Med så många av Sveriges mäklare och säljare som använder rekommendationstjänsten vill HittaMäklare belysa de mäklare som säljare oftast är väldigt nöjda med.

Att använda sig av rekommendationer är vanligt i de flesta branscher. I mäklarbranschen har en av fem bostadsaffärer som förmedlats via en mäklarbyrå resulterat i ett omdöme från säljaren. Många mäklare har nöjda kunder, och nu vill HittaMäklare lyfta fram de mäklare som gör ett bra jobb i alla försäljningar.

Alla omdömen på HittaMäklare kommer utan undantag från verifierade säljare och HittaMäklare är det enda rekommendationssystemet på marknaden som är specifikt framtaget för omdömen av mäklare.

- Vi har sett att många mäklare får väldigt bra betyg från sina säljare, vilket såklart är jättekul. Men ur ett konsumentperspektiv kan det vara svårt att skilja en duktig mäklare från de som har absolut flest nöjda kunder, säger Alexandra Eldin, affärsområdesansvarig på HittaMäklare.

Genom den nya utmärkelsen 'Säljarfavorit' lyfter HittaMäklare fram de mäklare som är rekommenderade av en stor andel av sina säljare - transparenta mäklare som vågar be många om åsikt och inte bara plockar russinen ur kakan.

- Det här betyder självklart inte att du ska undvika att sälja med mäklare som inte fått utmärkelsen. Har du, till exempel, använt vår matchningstjänst och blivit matchad med mäklare utan utmärkelsen så är de alldeles säkerligen rätt för din bostadsaffär. En mäklare som inte har utmärkelsen betyder inte "dålig" utan snarare "kanske också jättebra, säger Alexandra Eldin.

Så fungerar HittaMäklares rekommendationssystem

• Endast verifierade säljare kan lämna ett omdöme (inga spontanomdömen från personer som har varit på en visning eller som känner mäklaren privat)
  • Ingen mäklare behöver ansluta sig eller betala för att få in rekommendationer, alla har exakt samma möjlighet att bli rekommenderade
  • HittaMäklares rekommendationssystem är specifikt framtaget med frågor för att utvärdera mäklare. Det är inte generellt för andra branscher och frågorna utgår från det säljare tycker är viktigt vid val av mäklare