Booli lanserar unik data - publicerar slutpriser för underhandsförsäljningar

Nu tar Booli tillsammans med systersajten Hittamäklare nästa steg mot en mer transparent bostadsmarknad och publicerar prisstatistik för objekt som inte har annonserats på den öppna marknaden överhuvudtaget utan sålts underhand. Det är statistik som hittills har varit svår att hitta som konsument.

Det är med hjälp av mäklares data som Booli och Hittamäklare numera har möjlighet att presentera information om underhandsförsäljningar. I och med att många objekt säljs underhand är datan en viktig pusselbit i arbetet mot en mer transparent bostadsmarknad och för att få en helhetsbild av bostadsmarknaden i Sverige.

- Att få in data om underhandsförsäljningar är viktigt för att få en så komplett bild som möjligt över bostadsmarknaden och hur den utvecklas. Det är även information som länge har efterfrågats av både våra användare och mäklarna, säger Josephine Linghammar, marknadschef på Booli.

Att sälja underhand innebär att mäklaren förmedlar en bostad utan att den någonsin når den öppna marknaden. Istället för att marknadsföra objektet på ett traditionellt sätt på nätet eller i media hittar mäklaren en köpare på annat vis. Vanligtvis finns köparen i mäklarens spekulantregister. Kristina Lissheim, mäklare på Alexander White Fastighetsmäkleri i Stockholm ser både för- och nackdelar med att sälja underhand.

- Det är en diskret process och som säljare slipper man ha öppna visningar med mycket folk och spring i bostaden. Det finns möjlighet att hitta en köpare som är beredd att lägga ett premiumpris och ofta är det en lite lugnare försäljningsprocess. Nackdelen är att du inte exponerar den för lika många potentiella köpare och att det därmed kan vara svårare för mäklaren att hitta ”rätt köpare”, säger Kristina Lissheim.

Exakt hur underhandsmarknaden har utvecklats över tid är svårt att veta eftersom statistiken inte har funnits tillgänglig förrän nu. Förhoppningen med att släppa prisstatistik för underhandsförsäljningar, som tidigare inte har varit möjlig att få tag på, är därför att ge alla aktörer på marknaden ännu mer kunskap för att ta rätt beslut på bostadsmarknaden. Underhandsförsäljningarna visas som slutpriser på Booli och på mäklares profilsidor på Hittamäklare.

• mäklare
  • hittamäklare

Booli Search Technologies AB är en tjänst från SBAB som utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare.