Nytt analysverktyg ska förenkla mäklares vardag

Bostadssajten Booli har sedan 2012 haft Booli Pro – ett analysverktyg med historisk och färsk statistik för olika aktörer på bostadsmarknaden. Nu har de utökat datan med mäklarstatistik och i samband med det öppnas verktyget upp även för fastighetsmäklare. Detta innebär att mäklare för första gången kan få tillgång till unik statistik kring hur mäklarindivider och byråer står sig mot branschkollegor, både lokalt och på riksnivå.

Booli Pro används idag av kunder som bostadsutvecklare, kommuner och myndigheter. I verktyget finns statistik kring hur bostadsmarknaden går just nu och över tid, varav många nyckeltal är unika för Booli Pro. Nu lanseras två nya kategorier, Mäklare och Mäklarbyråer, och öppnar samtidigt upp verktyget för mäklare.

Som mäklarindivid kommer man bland annat få tillgång till data om marknadsandelar, antal budgivare, annonstid. Något som Booli hoppas kunna förenkla i mäklarens dagliga arbete, både för att vara påläst om marknaden och kunna använda under intagsmöten med kunder.

- I takt med att intresset för statistik har vuxit bland mäklarna såg vi ett behov av att utveckla verktyget, säger Jennie Leffler, affärsområdesansvarig för Booli Pro.

En helt ny värld av data

All statistik i Booli Pro baseras på data inhämtad av Booli, samt lagfarter från Lantmäteriet. Booli har det största samlade utbudet av bostäder till salu i Sverige och kan koppla alla objekt som publiceras på marknaden till ansvarig mäklare. Det är nyckelfaktorer till de stora mängder serier som finns i verktyget, och som blir särskilt relevant för mäklare.

- Vår erfarenhet är att när bostadsmarknaden väl svänger kan det gå fort och vi har färska nyckeltal för att följa det. Dessutom erbjuder vi möjligheten att hänga med i trender, som att en stor del av utbudet på marknaden just nu är "snart till salu". Som före detta mäklare känns det superkul att kunna erbjuda mäklarna en helt ny värld av data, säger Jennie Leffler.

• fastighetsmäklare
  • hittamäklare

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare. Booli är en del av SBAB.

Alexandra Eldin

Affärsområdeschef Hittamäklare