Högre utropspriser och lugnare budgivningar

Högre utropspriser och lugnare budgivningar

Ny statistik från Booli.se visar hur utropspriserna förändrats det senaste året i varje län. Siffrorna visar medelutropspriser hittills i år jämfört med samma period 2017.

De senaste åren har präglats av hetsiga budgivningar med slutpriser långt över utropspriset. För ett år sedan gick snittlägenheten upp 15-20%, årets siffra (baserat på januari och halva februari) ligger på strax under 10% i de flesta län. Det gäller även villamarknaden, men där är nedgångarna något mildare.

Medelutropspriset på lägenheter har ökat i alla län utom två – Uppsala län och Gotlands län är undantagen.

- Trenden med högre utropspriser är tydliga. Generellt kan man säga att mäklarna sätter ett utropspris som ligger närmre det förväntade slutpriset än tidigare, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Förändringen av utropspris-nivåerna förstärks av ett högt utbud- vi ser en rejäl ökning av framförallt antalet lägenheter på marknaden.

- I både Östergötlands län och Kronobergs län har utbudet av lägenheter mer än fördubblats jämfört med samma period förra året, säger Matilda Adelborg.