Köpläge på fritidshusmarknaden

Mer än var tionde fritidshus till salu under september prissänktes, visar nya siffror från bostadssajten Booli. Den som drömmer om ett fritidshus i vår kan göra rätt i att slå till redan nu under hösten.

Även om fritidshusmarknaden är hetare än för ett år sedan så prissänks och återpubliceras en högre andel fritidshus i år jämfört med tidigare år i många län. Och det skiljer sig ganska mycket åt länen emellan!

- Som säljare kan det vara skönt att sälja fritidshuset innan vintern för att slippa betala för en hel säsong då huset inte nyttjas. Det kan förklara att många objekt prissänks och att utbudet är relativt högt under september, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Många fritidshus ute på repris
Snittet för landet visar att mer än var tionde fritidshus till salu prissänktes under september (12%). Dessutom var en hög andel annonser ute på repris (9,7%). Samtidigt var annonstiden för fritidshus den kortaste på flera år. Att annonstiden är kort betyder dock inte nödvändigtvis att allt säljs direkt. Många prissänkta och återpublicerade objekt pekar på motsatsen.

- Ett fritidshus är en lyxkonsumtion. Den som säljer en bostadsrätt behöver ofta få den såld direkt för att kunna köpa nytt. Med ett fritidshus är det inte alltid lika bråttom - som säljare kan man vänta in rätt köpare och rätt pris. Ett sätt är att plocka ner annonsen och prova igen senare, det kan förklara den höga andelen återpublicerade annonser, säger Matilda Adelborg.

Färre spekulanter men fortfarande högt utbud
Generellt är dock annonstiderna på fritidshus längre på hösten när färre spekulanter är ute och letar aktivt. Därför kan det vara smart att köpa utanför säsong- utbudet är fortfarande relativt högt, men du konkurrerar inte med lika många spekulanter som under våren. Ett annat sätt att komma billigare undan är att fundera över vad som verkligen är viktigt.

- Vill du ha ett fritidshus i närheten av vatten blir det dyrare, likaså närhet till en storstad. Om egen brygga inte är viktigt för dig kan du komma betydligt billigare undan, likaså om du kan tänka dig en lite längre resväg till fritidshuset, säger Matilda Adelborg.

I bifogad excelfil kan du se hur marknaden ser ut län för län i år jämfört med 2016, 2017 & 2018.

• fritidshus
  • bopriser