Så dyra är lägenheterna vid din tunnelbanestation

En kartläggning från bostadssajten Booli visar det genomsnittliga kvadratmeterpriset för varje tunnelbanestation i Stockholm. I år har snittpriserna generellt ökat med 8% jämfört med förra årets tunnelbanekarta. Det som sticker ut i år är att vid hela nio stationer i Stockholms innerstad kostar en lägenhet över 100 000 kronor per kvadratmeter! Av dessa nio stationer är fem nytillkomna.

Likt tidigare års kartläggningar ligger Kungsträdgården i topp, med ett snittpris på 133 104 kronor/kvm. Förklaringen till detta är att tunnelbanestationen ligger närmast Strandvägen – en av Stockholms dyraste gator. Nytt för i år är att flera nya stationer klättrar upp över 100 000 kr/kvm-strecket. Däribland Rådmansgatan, Tekniska Högskolan, S:t Eriksplan och Odenplan.

- Det har varit ett högt tryck på bostadsmarknaden i Stockholm under året och prisnivåerna har generellt stigit mot föregående år. Större objekt på bra lägen har gått bra under året och därför är det inte förvånande att det är just de här stationerna som har hamnat över 100 000-strecket, säger Karin Grundeus, marknadskommunikatör på Booli.

Mest kvadratmeter för pengarna
Liksom tidigare år går en tydlig gräns runt tullarna där priserna utanför är betydligt lägre än innanför tullarna. Vill man göra ett klipp sett till kvadratmeterpris och närhet till innerstan ligger Västra skogen bra till. Där kostar en lägenhet i snitt 56 864 kronor per kvadrat och tunnelbanestationen ligger direkt efter Stadshagen – som är innanför tullarna.

- Västra skogen ligger bara fyra stationer från T-Centralen, vilket ger en restid med tunnelbana på ungefär sex minuter in till Stockholms centrum. Jämför man närhet till stan och kvadratmeterpris med andra liknande stationer så har Västra Skogen lägst kvadratmeterpriser, säger Karin Grundeus.

Mest kvadratmeter för pengarna får man i Tensta där en lägenhet i snitt kostar 23 643 kr/kvm. Generellt blir det billigare ju längre ut på tunnelbanelinjerna man köper lägenhet, men det finns flera undantag. Liljeholmen och Enskede gård är exempel på stationer där stationen efter har ett högre kvadratmeterpris.

3 dyraste stationerna 2020

1. Kungsträdgården  133 104
2. Östermalmstorg  118 688
3. Stadion 112 963

3 billigaste stationerna 2020

1. Tensta  23 643
 2. Norsborg  27 693
 3. Hallunda  27 964

3 dyraste stationerna 2019

1. Kungsträdgården 105 445
2. Östermalmstorg 104 553
3. Karlaplan 101 515

3 billigaste stationerna 2019

1. Tensta 23 116
2. Hjulsta 23 387
3. Masmo 25 146

Statistiken för årets tunnelbanekarta gäller bostadsrätter där Booli har ett insamlat slutpris under perioden 1 dec 2019 till 30 nov 2020. Nyproduktion är exkluderat. Även stationer med få försäljningar finns med, i dessa fall blir snittpriset mer osäkert. I bifogad excelfil hittar du kvadratmeterpriserna för varje tunnelbanestation.

• bopriser

Booli Search Technologies AB är en tjänst från SBAB som utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare.