Så dyra är lägenheterna vid din tunnelbanestation

För sjätte året i rad har bostadssajten Booli kartlagt det genomsnittliga kvadratmeterpriset för lägenheter vid varje tunnelbanestation i Stockholm. I år har snittpriserna ökat vid nästan alla stationer jämfört med förra årets kartläggning. Mellan den dyraste och billigaste stationen, som båda ligger längs den blåa linjen, skiljer det över 135 000 kronor per kvadratmeter!

Under coronapandemin har bostadspriserna i Stockholm ökat, både innanför och utanför tullarna. Jämfört med 2020 års kartläggning har kvadratmeterpriserna ökat vid hela 93 av de totalt 100 tunnelbanestationerna. Det som sticker ut i år är att vid hela 16 stationer i Stockholms innerstad kostar en lägenhet över 100 000 kronor per kvadratmeter, att jämföra med nio stycken föregående år.

De topp tre dyraste tunnelbanestationerna är samma som 2020 där Kungsträdgården är dyrast, följt av Östermalmstorg och Stadion. Vid Kungsträdgården har snittpriserna gått upp med 20% i årets kartläggning.

- Många lägenheter längs Strandvägen har Kungsträdgården som närmsta tunnelbanestation, vilket kan vara en förklaring till att stationen är den dyraste år efter år, säger Karin Grundeus marknadskommunikatör på Booli.

Generellt blir kvadratmeterpriserna lägre ju längre ut på linjerna man går. Mest lägenhet för pengarna får du i Tensta där en lägenhet i snitt kostar 23 950 kronor per kvadratmeter. Både Tensta och Kungsträdgården ligger längst den blåa linjen och mellan dem skiljer det 135 215 kronor per kvadratmeter.

Ökning i förorter

Det är många tunnelbanestationer utanför tullarna som ökar mer procentuellt nu mot föregående års kartläggning. De stationer där priserna har ökat mest utanför tullarna jämfört med föregående års kartläggning är Masmo på 12,2 procent och Björkhagen på 11,5 procent.

- Priserna i innerstan är höga och har gjort att fler letar bostad längre ut från stadskärnan. Dessutom har efterfrågan på större lägenheter varit stor under pandemin, och ju längre ut längs linjerna du kommer desto mer kvadratmeter får du för pengarna. Det är några förklaringar till att prisnivåerna har ökat utanför tullarna, säger Karin Grundeus.

3 dyraste stationerna 2021

Tunnelbanestation Kvadratmeterpris
    1. Kungsträdgården 159 165
    2. Östermalmstorg 132 672
    3. Stadion 123 807

3 billigaste stationerna

Tunnelbanestation Kvadratmeterpris
    1. Tensta 23 950
    2. Hallunda 28 643
    3. Norsborg 29 628

Ifall du vill ha kartan i ett annat format (t.ex. SVG eller EPS) – säg till.

Statistiken baseras på bostadsrätter där Booli har ett insamlat slutpris under perioden 2020-09-30 till 2021-09-30. Nyproduktion är exkluderat. Även stationer med få försäljningar finns med, i dessa fall blir slutpriset mer osäkert. I Hjulsta finns inte något slutpris registrerat för bostadsrätter under perioden, vilket gör att den saknar snittpris. I bifogad excelfil finns kvadratmeterpriserna för varje station, inklusive jämförelse med den förra kartläggningen.

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare. Booli är en del av SBAB.