Så mycket kostar en bostad vid din spårvagnshållplats

Så mycket kostar en bostad vid din spårvagnshållplats

Booli har kartlagt priserna per spårvagnsstopp i Göteborg. Dyrast är Valand, och billigast är Rymdtorget. Mellan den dyraste och billigaste hållplatsen skiljer det drygt 47 000 kronor per kvadratmeter.

Medelpriset för varje hållplats baseras på bostäder som sålts inom en radie av 500 meter det senaste året. Generellt blir det billigare ju längre ut i spårvagnsnätet du kommer, men det finns en hel del undantag.

- En hel del områden hållplatser i kartan saknar priser - det beror på att det inte sålts tillräckligt många bostadsrätter nära hållplatsen det senaste året. Ofta beror det på att det finns mestadels hyresrätter eller villor i området, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

3 dyraste hållplatserna

Placering Spårvagnshållplats Pris per kvadrat
1. Göteborg Valand 64 200 kr/m²
2. Göteborg Stenpiren 63 824 kr/m²
3. Göteborg Vasaplatsen 63 710 kr/m²

3 billigaste hållplatserna

Placering

Spårvagnshållplats Pris per kvadrat
1. Bergsjön Rymdtorget Spårvagn 17 079 kr/m²
2. Bergsjön Teleskopgatan 18 051 kr/m²
3. GöteborgVarmfrontsgatan

22 763 kr/m²

Här hittar du spårvagnskartan på webben. I bifogad excelfil finns priserna för varje hållplats.