Så dyra är lägenheterna vid din spårvagnshållplats

För tredje året i rad har bostadssajten Booli kartlagt lägenhetspriserna vid varje spårvagnsstopp i Göteborg. Mellan den dyraste och billigaste hållplatsen skiljer det över 55 000 kronor per kvadratmeter. Nytt för den här gången är att snittpriserna vid fyra hållplatser ligger på över 70 000 kronor per kvadratmeter. Förra året var det endast en.

I årets spårvagnskarta har kvadratmeterpriserna stigit vid alla hållplatser, men det finns några undantag. Bland annat Chalmers och Briljantgatan där kvadratmeterpriset har gått ner jämfört med året innan. De hållplatser där lägenhetspriserna har ökat som mest är bland annat Vagnhallen Majorna och Angered centrum, där den senare har ökat med 24%.

Hela fyra hållplatser har tagit sig över 70 000 kr/kvm-strecket, till skillnad från 2020 års karta där endast Berzeliigatan tog sig över.

- Likt förra årets kartläggning ligger Berzeliigatan i topp som hållplatsen med dyrast lägenhetspriser, och mest kvadratmeter för pengarna får du kring Teleskopgatan. Skillnaden mellan dem har dock ökat, nu skiljer det hela 55 000 kronor per kvadratmeter mellan den dyraste och billigaste hållplatsen, säger Karin Grundeus, marknadskommunikatör på Booli.

Kvadratmeterpriserna bygger på försäljningar som skett i närheten av hållplatsen under de senaste 12 månaderna. En del hållplatser i kartan saknar priser. Det beror på att det inte sålts tillräckligt många bostadsrätter nära hållplatsen de senaste 12 månaderna. Ofta beror det på att det finns mestadels hyresrätter eller villor i området.

3 dyraste hållplatserna

Placering Spårvagnshållplats Pris per kvadrat
1. Berzeliigatan 74 837 kr/m²
2. Vasa Viktoriagatan 70 842 kr/m²
3. Grönsakstorget 70 225 kr/m²

3 billigaste hållplatserna

Placering Spårvagnshållplats Pris per kvadrat
1. Teleskopgatan 19 424 kr/m²
2. Hjällbo 23 083 kr/m²
3. Angered centrum 23 377 kr/m²

• bopriser

• Västra Götaland

Booli Search Technologies AB utvecklar produkter och tjänster med utgångspunkt i bostadsmarknaden. Här ingår bostadssajten Booli med Sveriges största samlade utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar med omkring 500 000 unika besökare i veckan. Och Hittamäklare, en jämförelsetjänst som hjälper privatpersoner som ska sälja sin bostad att hitta rätt mäklare. Booli är en del av SBAB.